Foccacia

INNEHOLDER PRODUKTPLASSERING

Foccacia

1 liter møllerens pizzamel ( eller hvetemel)
1 pk tørrgjær
6 dl godt lunkent vann
1 ts salt
1 ts sukker
2 ss olivenolje
1 ts tørket timian
1 ss tørket basilikum

Fylles med :
Ca 30 g soltørkede tomater
1/2 glass fetaost
God olivenolje, f.eks. Platinium 0.2% Extra Virgin
Friske timiankvister
Maldonsalt

Lag deigen.

Eltes i 10 min.

La heve 30 min.

Smør en langpanne 20×30 cm.

Legg i deigen

Dytt fetaost og soltørkede tomater godt ned i deigen.

Sprinkle over olivenolje. Jeg har brukt Platinium 0.2% Extra Virgin Olivenolje.

Dryss over godt med maldonsalt.

Stikk ned timiankvister.

Heves 10 min. Settes i forvarmet ovn på 180 grader midt i.

Stek i 25 min. Sett så på grillelement og la den stå videre 3 min.

Olivenoljen er kjøpt på  https://www.oliventreet.no/

Bruk koden MFB og få 10% rabatt på det du handler.

Hvorfor bruke Tipo 0 ? 00 istedetfor siktet hvetemel. 

Det er mest stivelse og protein i melet lengst inne i kornet, kjernemel, og det har mye sterkt gluten. Det er glutenet som gjør deigen tøyelig, jo mer gluten desto mer tøyelighet. Og pga all stivelsen blir deigen luftig under steking da stivelsen trekker til seg fuktigheten i ovnen.

Utmalingsgrad dvs. hvor mye av kornet som er i melet med skall.

Tipo 0  = 65%

Tipo 00 = 55%

Siktet hvetemel = 78 %  inneholder mer skalldeler enn Tipo 0 og Tipo 00.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg