Stekt skrei med purre og gulrotstuing og flesk


4 pers.

600-700 gram skrei.
Strø godt med maldonsalt på den skinnfrie siden og la ligge slik i 30 min.
Skyll fisken raskt og tørk med kjøkkenpapir.
Strø på salt og pepper.
Stek i godt smør i 3-4 min på hver side på litt over middels varme.

Purè og gulrotstuing:

1 liten purre
1 gulrot
100 gr smør
1.5 dl hv.mel
6 dl melk
1 1/2 ts salt
1 ts muskat
1 1/2 ts pepper
Finkutt purre. Del gulroten i 4 og finkutt.
La gulrot og purre surre i litt smør i 7-8 min.
Smelt smør i en liten gryte og tilsett mel og rør kjapt sammen.
Spe  med melk mens du visper.
Tilsett  salt, pepper og muskat. 

Ha purre og gulrot i sausen og la småkoke i 7-8 min.

Flesk:
Kutt ønsket mengde salt sideflesk/bacon og ha i stekepanna.
Ha flesket i en liten gryte med 100 g smør og la det smeltes.
Kok asterix poteter til de er mør ( ca 22 min) .

 

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

 

2 kommentarer
    1. Oi. Wow, det så godt ut. Samboeren og jeg har først i det siste oppdager hvor godt torsk er (i voksen alder). Etter flere år så å si uten fisk, så spiser vi torsk minst en gang i uken. Og denne skrei-oppskriften så fristende ut.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg