Grønnsaksgrateng

Grønnsaksgrateng er en fin middag når man vil ha en kjøttfri rett,har rester, men også som tilbehør til kjøtt om du ønsker. Idag brukte jeg grønnsaker jeg følte var på tide å få brukt opp.

1 brokkoli
5 gulrøtter
1/2 stor purre
1/2 løk
Kutt opp grønnsakene

Saus
100 g smør
1.5 dl mel
12 dl lettmelk
3 ts muskat
4 egg
Salt og pepper etter eget ønske
Smelt smør og ha i melet. Rør rundt. Spe med melken gradvis. La det koke opp og la det småkoke 5-6 min.  Tilsett krydderet og rør inn.
Sett sausen i kummen med kaldt vann og avkjøl til den er lunken.
Separer eggehviter fra eggeplommer. Rør inn eggeplommene. Stivpisk eggehvitene. Vend den inn i sausen med slikkepott. Ha grønnsakene i en ildfast form (20×30) og hell sausen over. Strø på brødrasp/panko/griljermel.
Sett nederst i ovnen på 200 grader i 45 min.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg