Gammeldags ertesuppe

Personlig syns jeg det er lite som kan måle seg med god gammeldags husmannskost. God gammeldags ertesuppe er en klassiker og kan varieres både på den gammeldagse måten og på en mer moderne måte.

Slik laget jeg ertesuppe denne deilige høstdagen.

God gammeldags ertesuppe
1 lettsaltet svineknoke
1 pakke gule erter
2 dl byggryn
4 store poteter
4 gulrøtter
Salt og pepper
Frisk timian til pynt.
Legg erter og byggryn i vann kvelden før du skal lage suppa.
Kok lettsaltet svineknoke i  3 timer.
Hvis du velger å bruke ikke lettsaltet men saltet må den vannes ut 2-3 timer og helle ut vannet.  Dette kan du gjøre enten samme dag eller dagen før.
Når ertene og byggryn har ligget i vann natta over så sil av vannet og ha dette i gryte med krafta av svineknoke. La dette småkoke. Etterfylle med vann om nødvendig.
Skrell og skjær opp gulrot og poteter i biter. Når du har kokt suppen i 2 timer kan du ha i poteter og gulrot. La det koke videre i 20 minutter. Smak til med pepper og evt salt.Del opp knokekjøtt og legg på ett serveringsfat.  Server med frisk timian på toppen.

Tips : Du kan bruke rotgrønnsaker du liker samt løk, laurbærblader og andre krydder.
Moderne variant: ta bort byggryn og evt poteter og gulrot om du vil og tilsett noen dråper hvit trøffelolje og sprøstekt serranoskinke eller strandaskinke. Lek i vei 🙂

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

7 kommentarer
    1. Hva gjør man egentlig med svineknoka? Når kokes? Når ut av gryta? Skal jeg koke ertene og grynet sammen med svineknoka?

    2. Jeg koker den av praktiske grunner dagen før. Setter den på tallerken i kjøleslapet sammen med gryta med kraft.skjærer opp kjøttet dagen og legger det i suppa ved severing. Om du ønsker varme litt i micro først Hei:

      1. Jeg lager alltid ferskt kjøtt til ertesuppe. Svigermor lærte meg å lage ertesuppe. Jeg lager den uten byggryn, og koker de gule ertene sammen med finhakket løk i egen kjele. Når ertene er kokt(simret) til de sprekker opp, så løfter jeg de over i kjøttkrafta med ei hullsleiv. Viktig å sile av krafta fra ertene. Det gjør ertesuppa helt klar og fin og mer lett fordøyelig. Jeg har ikke poteter i ertesuppa, kun gulrot og løk. Smak til med litt timian.
        Ellers lager jeg poteter og sursøt saus ved siden av, serverer ertesuppe først, og resten etterpå. Nydelig mat!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg