Pizzastjerne med kylling og bacon

Jeg så en video på nett som inspirerte meg. Dette så jo lett ut tenkte jeg. Det var ikke sååå lett.
Første resultatet ble slik

Det viste seg at hverken grader eller tid stemte, det ble kjevlet ut på benken noe som for meg ikke fungerte i det hele tatt. Det var så og si umulig å få den over på stekebrett. Derfor bestemte jeg meg for å prøve igjen men på min egen måte. Den er ikke perfekt men langt bedre iallefall. Og øvelse vil vel til slutt gi mester. Derfor legger jeg også med endel bilder underveis.

Oppskrift på pizzadeigen:
300 g hvetemel
70 g smør
2 dl melk
1 pakke tørrgjær
0.5 ts salt.
Ha det tørre i bakebollen. Smelt smøret. Ha i melken. Når det er ca 38 g så ha det i sammen med det tørre.  Visp eller kna til smidig deig. La heve 30 minutter. Legg bakepapir på en stekeplate. Strø litt mel på. Kjevle ut en runding og la den stå og etterleve 15-20 minutter.

Pizzasaus:
I boks Apertina pesto og ruccola
2 ss crème fraiche.
Røres sammen.

Fyll:
Jeg forsto etter den første pizzaen at her kreves det mye fyll for at den skal bli høy.
Jeg brukte:
800 g kyllingfilet
200 g bacon
1 rødløk
Stek bacon og la renne av på kjøkkenpapir. Stek kylling i litt tykke strimler med salt, pepper og 2-3 ss oregano. La kyllingen renne av i ett dørslag.

Legg pizzasausen rundt pizzaen ca 4-5 cm fra kanten i ca 3 cm bredt lag. Ha på kylling.

Bygg oppover i høyden og legg på bacon øverst.

Legg så på ost på denne måten. Dra deigen fra kanten mot toppen. Ta en spiss fra midten og dra den over kanten og press lett sammen. Gjør dette på alle spissene.

Pensle så med egg. Sett inn i forvarmet ovn på 200 grader  i midten på pizzafunksjon. Stek i 10-12 minutter.

Det var denne osten jeg brukte til pizzasausen.

Jeg er tålelig fornøyd med resultatet gang nr 2.

Dressingen:
6 ss crème fraiche
4 ts majones
1 ts chilipulver (mer om du vil)
3-4 fedd hvitløk eller 3 ts løkpulver om du har hvitløksallergi

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg