Hjemmelaget “Joikaboller”

I min generasjon vil jeg tro de fleste husker boksen med joikaboller enten med kjærlighet eller med skrekk og gru. Idag fikk jeg lyst å lage det fra bunnen. Dette er også noe som har vært spurt endel etter på facebokkgruppen.

Hjemmelaget “Joikaboller”
NOK til en fam på 4 i 2-3 dager

Sausen:
Lag bruning av:
100 g smør
2.5 dl hvetemel
Slik lager du bruning:
http://matfrabunnenfb.blogg.no/1455718844_kunsten__lage_brun_sa.html
Når det er ferdig brunet har du oppi:
12 dl vann
5 skiver fløtemysost
1 stor kjøttbuljong
1.5 ts salt
0.5 ts pepper
3 dl fløte ( den har du i 10 min før servering)
La sausen putre på lav varme mens du lager joikakaker.

Joikakaker
500 g kjøttdeig
250 gram renskav
250 gram medisterdeig
2 egg
1 dl fløte
4 ss potetmel
2 ss griljermel
3 ts salt
1 ts pepper.

Kjør renskav i kjøkkenmaskin med kniver til farse.
Slik:

Bland inn kjøttdeig og medisterdeig. Ha i alt det andre. Elt godt, gjerne med hendene. Lag små boller. Jeg foretrekker å bruke en våt hånd og en teskje jeg dypper i vann for hver bolle.

Legg bollene rett i sausen. Det skal bare putre. Rør innimellom.Sett poteter på koking. Når potetene er klar er også joikaboller klar. Husk å ha i fløten i sausen 10 min før servering.
Velbekomme.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

10 kommentarer
    1. Beste joikakaker familien har smakt noengang.
      Jeg kokte joikakakene i vannet som ble brukt til å spe sausen med, istedenfor å trekke de i ferdig saus.
      Er så takknemlig for oppskriften.

    2. Tusen takk for oppskriften, de var kjempegode. Jeg lagde de glutenfrie, byttet ut griljermelet med glutenfritt strøbrød, søndagsmiddagen var meget populær 🙂

    3. Valgte å steke de på samme måte som jeg lager medisterkaker, brunes i stekepanna i smør og så i ovn 15 min på 180 grader. Ble fantastisk gode å ha på brødskiva – men også i viltsaus.

    4. Dette såg godt ut og jeg vil lage men med kun meg og en liten en her så lurer jeg på om.det går greit og fryse ned ? Joika kakene I sausen med fløte ?

    5. Disse er bare helt fantastiske.
      Jeg har laget dem flere ganger, men siden jeg er bare én person, så har jeg pleid å lage bare ca 1/3 av oppskriften. Men denne gang laget jeg full portion… 50 walnøtt-store boller. For å kunne fryse dem så lot jeg dem simre 10 minutter i kylling-kraft (vann & buljong) ikke for å koke dem, bare for å få en tynn skorpe på, så de holder fasongen. Så kan jeg siden ta ut det jeg trenger og gjøre dem ferdig i sausen, eller hurtig-steke dem så de får et tynt stekeskall på yttersiden, før jeg legger dem i sausen og lar dem simre ferdig i sausen.

      Uansett, så er dette en fantastisk oppskrift…. Både bollene og sausen.
      Skulle ønske jeg hadde denne oppskriften når barna mine var små.

      Men nå har de ihvertfall Kokeboken, så de kan lage det selv.
      Takk skal du ha Tanja…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg