Vannkringler

Vannkringler er egentlig ett tradisjonsbakkels fra Bergen. Det serveres ofte til spekemat og rømmegrøt ikke minst på 17 mai. For meg personlig er det ett godt barndomsminne for dette fikk jeg hos mormor. Da var de delt i to med smør og evt hjemmelaget syltetøy på.
Vannkringler har fått navnet sitt fordi de etterheves i kokende vann. Det finnes flere oppskrifter. Jeg har laget min egen variant.

Vannkringler
20 stk

650 gram mel
4 dl melk
100 g smør
1 ts salt
2 ts sukker
1 pk gjær
Ha det tørre i en bakebolle. Smelt smøret. Ha i melken i smøret. Kjenn etter om væsken har ca 38 grader. Hell dette i det tørre. Kjør i kjøkkenmaskin i 10 min på middels hastighet. La heve under klede 1 time.

Ha deigen ut på benken. Du skal ikke bruke mel til utbaking. Rull en pølse og del i 20 biter. Trill ut så du får en lang remse og forme de slik som på bildet. Pass på at det sitter godt fast i skjøten.

Jeg liker å legge de på ett brett slik at det er lett å frakte de til komfyren.

Fyll en gryte med vann og sett på komfyren. Når vannet koker er det klart til å ha i kringlene .  Har du ikke gjort det før så prøv gjerne med en kringle først.

Når den flyter opp er den klar til å taes ut. Dette skjer kjapt. Ta de ut av gryten og legg på bakepapir. Jeg foretrekker en fiskeøse med hull i til å ta de ut med. Pensle kringlene med egg. Settes i varm ovn på 225 grader og stekes i 15 minutt.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

21 kommentarer

Siste innlegg