Bagels

Bagels er morsomt å lage og kan brukes på flere måter. Du kan feks bruke de med pålegg, som hamburgerbrød eller til sandwicher. Med sin spesielle overflate skiller de seg fra endel annen bakst på en positiv måte. Det finnes flere måter og lage de på men slik er min versjon

Bagels
(Stor oppskrift)

2 kg hvetemel
6 dl melk
6-7 dl vann
1 pose tørrgjær
3 ts salt
2 ts sukker
100 g smør.
Ha alt det tørre i en bakebolle. Smelt smøret. Ha i væsken. La væsken bli 38 grader. Hell over i bakebollen. Elt til deigen slipper bollen. La heve under klede i 60 min.
Del opp deigen i emner. Hvert emne skal bli som en stor bolle. Ta fingeren og lag hull i midten. Ta tak i kantene og dra slik at du får ett stort hull i midten på 4- 5 cm hver vei

Sett en stor bred gryte med vann på koking. Når vannet koker slipper du bagelsene ned i. Du har i så mange du får plass til, ca 3-4 stk.

La de ligge i det kokende vannet i ca 2 min. Legg de over på stekebrett med bakepapir. Jeg foretrekker å bruke en fiskeøse med hull når jeg tar de ut. Stekespade kan også brukes. Pensle med egg. Sett de i forvarmet ovn på 225 grader midt i. La de steke i 16-18 min til de er gylne.
Avkjøl på rist. Fin å fryse.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

8 kommentarer

Siste innlegg