Kyllingsylte i påleggsform

Reklame |

Dette er ett sponset innlegg da jeg har mottatt en gave fra The Chef.

Jeg har lagt ut ett par sylter i det siste for jeg syns det er utrolig moro å lage eget pålegg som også er tilpasset min egen gane. Jeg har gremmet meg litt over fasongen på mine pålegg så derfor var gleden stor og trangen til å prøve noe nytt enda større da jeg mottok denne i posten.

Jeg bestemte meg umiddelbart for å lage en sylte av kylling for det har jeg hverken prøvd eller smakt før. Gleden over resultatet ble kjempestor både mht smak og utseende som den nye formen ga. Formen skaffer ett automatisk press og den er utstyrt med termometer for full kontroll hele veien. Slik ble jeg sikret ett saftig resultat med riktig kjernetemp. Riktig kjernetemp for kylling er 70 grader. Har du økologisk kylling kan du tillate deg å ta den helt ned til 62-65.

Kyllingsylte

Du trenger : En påleggsform. Den kan du lese mer og også kjøpe ved å trykke her:

goo.gl/BUKBTl

2 hele kyllinger ( 1 kg ferdig renset kjøtt. Skinn/fett kommer i tillegg)

Kryddermix:
1.5 ts nellik
1 ts allehånde
1.5 ts ingefær
2 ts pepper
1.5 ss salt
8 ts gelatinpulver

Tin rå kylling i kjøleskap.  Dette tar 1-2 døgn. Hvis man tiner på benken så risikerer man bakterier.

Fjern skinnet på kyllingen med en skarp kniv. Legg skinnet til side

Skjær ut fileene og få med kjøttet langs beina. Jeg erfarte at langs bein var det bedre å benytte saks.

Skroget spares til kraft.

Legg kjøtt ett sted og skinn/fett ett sted. Ta bort sener og hinner.

Skjær opp kjøttet i mindre biter.

Ha skinn og fett i enten en maskin med kniver eller benytt en stavmikser.
Kjør den til du får en seig masse.

Ha kjøtt, skinn/fett, krydder og gelatin i en bolle og vend veldig godt rundt slik at alt blir jevnt fordelt.

Nå skal kjøttet i formen. Jeg klarte DET STORE KUNSTSTYKKET å glemme å ha pose som fulgte med ned i formen og det angret jeg veldig på dagen etter så det må ikke du glemme 😉 :0

Sett pressen på toppen og pass på at du treffer sporet slik at det klikker seg fast i sporet. Sett beholderen i en gryte med høye kanter. Sett i termometeret i hullet på toppen.

Sylte trives godt  i vann som har en temperatur på 80-90 grader. Jeg brukte ett ekstra termometer til vannet men det trenger du ikke om du ikke har. Bare pass på at det ikke koker. Når jeg oppnådde ønsket temperatur på vannet skrudde jeg ned komfyren til 3 (av 9). Den stod slik i 1.5 time før det var behov for å sette den opp på 6. Den stod på 6 en halvtime før jeg satte den tilbake på 3. Etter ca 3 timer var den ferdig. Jeg tok beholderen ut av gryten da kjernetemp var 67 da jeg visste den ville øke med 3 grader. Når formen tas ut er det viktig at den kommer rett i kaldt vannbad. Hvis ikke fortsetter varmeprosessen og da blir pålegget tørt. Jeg lot den ligge i vann til gradene gikk nedover.

Formen settes stående i kjøleskap.
Jeg lot min stå over natten i ca 9 timer.

Siste årene har jeg brukt vakumpakker når jeg ønsker å fryse noe. Dette sørger for mye lengre holdbarhet. Man kan stort sett ha en tommelfingerregel på at man kan gange holdbarheten med 4, men ofte er det også lenger.

 

På en tidligere vakumpakker jeg har hatt var det vanskelig å suge ut luften men det var det ikke på denne.
Den på bildet kan du lese mer om ved å trykke her:

goo.gl/20uQz8

Jeg er veldig fornøyd med denne vakumpakkeren.

Vakumering skal jeg skrive mer om senere så følg med:).

Jeg ble kjempefornøyd med dette produktet og kommer til å bruke det fast framover. Men erfaringen er da altså at jeg ikke skal glemme posen neste gang. Jeg er jo glad i alt som gjør livet enklere.

Innlegget er skrevet i samarbeid med The Chef

Hva med å legge sylten I denne boksen?

Trykk på bildet under for info

Wesco

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

12 kommentarer
    1. Så artig en ting da. Det er vel en dyr sak?
      Jeg hadde tenkt kjøpe syltepresse, men denne var kjekk.
      Gratulerer. Den får su mye nytte av og jeg misunner deg.

    2. Hei
      Float side m mange fine oppskrifter. Jeg prøvde meg på kyllingsylta, men tror jeg må ha gjort noe feil, den ble ganske tørr og geleen ble presset ut rundt og oppå sylta. Hvor langt ned i kjøttet setter du termometeret.? Og knyter du posen igjen på toppen? Lurer også på om jeg malte kjøttet for fint, ser ut som din har litt større biter. Mvh Birgith

    3. Hei. Det var ikke enkelt å finne ut noe på norsk om denne. Og ikke hvor en kan få kjøpt en. Har du tips til en norsk butikk? Den kyllingsylta ser nydelig ut😊

    4. Den er å få kjøpt på nett, butikken heter Jakt og Fritid.
      Det jeg lurer på er om en kan bruk bare kyllingfille? Skal jeg da bruk ekste med gelatinpulver? Gleder meg veldig til å prøv😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg