Svineribbe – Steg for steg for nybegynnere.

Reklame |

Å lage sin første julemiddag kan være en stor påkjenning. Man vil gjerne imponere både kjæreste/mann, foreldre og svigerforeldre. Det er lett å få panikk når alle har forventninger til julekvelden. Jeg har laget julemiddag i 22 år i år, så jeg forhørte meg litt med ett par unge hvor skoen trykker og hva som et viktig å få vite. Jeg håper derfor at du som skal lage julemiddag for første gang får god hjelp av dette innlegget.

For å unngå stress og panikk så husk at alt du får gjort i forkant er en stor fordel for deg.

Vil du imponere lager du medisterkaker og surkål selv. Du kan selvsagt også lage julepølse selv, men det er ikke så viktig første gangen.
Lag medisterkaker i god tid (1-2 mnd før feks), og frys ned.

Medisterkaker

Slik lager jeg medisterkaker. Dette er en stor oppskrift som du har mange middager av. Oppskriften finner du her : http://matfrabunnenfb.blogg.no/1477392518_medisterkaker.html

Surkål

Surkål kan ligge noen mnd i fryser eller noen dager i kjøleskap. Dette er topp å ha ferdig i forkant.
Slik lager jeg surkål:
http://matfrabunnenfb.blogg.no/1480182104_surkl_hjemmelaget.html

Svineribbe

Beregn ca 350-500 gram per voksen.
Du kan velge mellom tynnribbe og familieribbe. Dette er en smakssak. Familieribbe er fetere enn tynnribbe. Personlig bruker jeg tynnribbe.

Det er utallige måter å lage ribbe på. Du syns kanskje det er vanskelig å velge? Jeg har laget på mange måter som alle har vært vellykket, men jeg kommer til å presentere 3 måter her så det ikke blir så vanskelig å velge.

Generelle forberedelser:
Er ribben fryst tar du den opp om kvelden 21. desember og legger i kjøleskapet.
Ønsker du fersk kan du kjøpe den 22. desember.
Den 22. desember, om kvelden kan du rute opp svoren. Rutene skal være ca 1×1 eller 1×2 cm. Hvis du kjøper i en ferskvaredisk kan du be de rute den opp for deg.
Etter ribben er rutet opp kan du krydre. Det varierer hva folk krydrer med. Jeg foretrekker klassisk med kun salt og pepper.  Krydre veldig godt og gni inn med hendene.

Det ser mye ut, men det er nødvendig. Fyll en ildfast form med ca 2 cm vann. Legg ribben med svorsiden ned i vannet. Krydre oversiden på samme måte. Dekk med plastfolie. Sett i kjøleskap. Nå skal den ligge slik frem til julaften.

Lillejulaften kveld:
Ta ut medisterkaker og surkål og legg i kjøleskapet.

Julaften morgen:

Ta ribben ut av kjøleskap og sett på benken.
Skrell poteter og sett i vann slik at dette er klart og du slipper det stresset helt på slutten.
Legg medisterkaker på ett fat og sett på benken.
Hvis du skal ha brun saus kan du lage den allerede nå. Den blir bare bedre av å putre i flere timer. Vent dog til siste ti minuttene før du har i f.eks. fløte så den ikke skiller seg. Saus lager du best på god kraft.

Her legger jeg link til min video med tekst om hvordan brune og generelle tips og triks. Trykk her⤵

http://matfrabunnenfb.blogg.no/1459951767_hvordan_lage_brun_sau.html

Det vil komme en mer spesifikk oppskrift før jul.

2 måter å lage svineribbe på som jeg har god erfaring med.

(Jeg tar som forutsetning at middagen skal serveres kl 17 så du justerer etter tidspunktet dere spiser på.)

En tradisjonell måte.
Sett ovnen på 150 g kl 13.

Legg ribba i en langpanne med svoren ned kl 13.30.
Hell på vann til det dekker litt mer svoren.
Stek i 1 time på 150 grader.
Ta ut ribba av formen. Hvis du ikke har form med ribberist, kan du legge en liten klump med aluminiumsfolie i formen eller ett tefat. Legg ribben midt på. Dette er fordi fettet skal renne av og ikke samle seg i midten.
Sett ribben tilbake i ovnen og stek den videre til kl 16.30. Fra kl 16 begynner du å øse vann over svoren ca hvert 5. minutt.

Nå setter du på potetene

Nå er det på tide å få sprø svor. Skru opp gradene på max og sett på grillelement.
Hvis du er nybegynner anbefaler jeg å sette formen i midten av ovnen. Det vil ta litt lengre tid enn om du setter den høyere opp, men da har du god kontroll og slipper å brenne den. Sitt foran ovnen og gå IKKE fra. Den feilen har mange nok gjort før deg. Du både hører og ser når svoren popper. Om den begynner å bli veldig mørk på kantene må du ta den ut eller legge en stripe aluminiumsfolie over stedet (ha det klart på forhånd).
Om du tar den ut kan du bruke en gassbrenner på de svorbitene som ikke har blitt sprø. Hold gassbrenneren nesten helt inntil i 2-3 sekunder.
Legg ett klede over ribben. Nå skal den hvile.
Skjær 2-3 små snitt på tvers på julepølsene. Legg medisterkaker og biter av julepølser i en ildfast form med noen klatter smør midt i ovnen på 200 g og stek til potetene er ferdig. Snu de iblant.

5 minutter før potetene er ferdig varmer du surkålen. (Sjekk koke/trekketiden på dine poteter.)

Langtidsstekt ribbe.

Man kan langtidssteke på flere måter, også gjennom natten om man vil. Dette ser jeg likevel som unødvendig siden gris er ett veldig lett kjøtt å få mørt.

Dette er måten jeg selv har brukt siste åra.

Langtids Ribbe .
Sett på ovnen kl 10 på 200 grader.
Ha ribba i en form med svoren ned nederst i ovnen. Fyll opp med ca 2-3 cm vann.
Etter en time kl 11.30 ta ut formen av ovnen. Snu ribben og legg ett tefat eller en klump aliminiumsfolie midt under ribba hvis du ikke har ribberist. Sett den tilbake i ovnen og skru ned til 150 grader.
Kl 12.30 setter du den ned til ca 75 grader. Stek videre i 4 timer til kl 16.30
Pass på at det er vann/fett i panna hele tiden, så ikke ribba blir tørr. Fyll på med vann om nødvendig. Nå øser du vann over svoren hvert 5 min ca.
Kl 16.30 er det på tide å få sprø svor.

Nå setter du på potetene.

Sett ovnen opp til 250 grader. Hvis du er nybegynner kan du sette den midt i ovnen. Er du trent kan du sette den høyere. I midten har du god kontroll, men det tar noen minutter ekstra. Sett på grillen. Sett deg foran ovnen og pass på. Ikke forlat ovnen ett sekund. Den feilen har tusenvis gjort før deg. Når svoren popper som popcorn er den klar. Begynner den å bli svart på sidene før den har poppet ferdig så legg litt aliminiumsfolie over det området. Kjøp gjerne en gassbrenner om du er redd for å ta ut ribben for tidlig. Da kan du få sprø svor på de rutene som evt ikke har blitt sprø. Sett den ganske tett inntil i 2-3 sekunder på hver rute.
Legg ett klede over ribben og la den hvile.

Skjær 2-3 små snitt på tvers på julepølsene. Legg medisterkaker og biter av julepølser i en ildfast form med noen klatter smør midt i ovnen på 200 g og stek til  potetene er ferdig. Snu de iblant.5 minutter før potetene er ferdig varmer du surkålen. (Sjekk koke/trekketiden på dine poteter. )

Ellers finnes det nok like mange måter som hjem. Jeg har også prøvd å koke den før steking. Den ble saftig, men mistet mye smak synes jeg.

Det varierer også hva folk liker å krydre med. Noen bruker f.eks. hvitløk. Personlig syns jeg det blir feil i en tradisjonell oppskrift til julaften. Noen liker også å ha grønnsaker i formen til god kraft senere.

Nb! Jeg bruker å følge med på facebookgruppen fram til kl.16 på julaften, så blir du i villrede er jeg der for deg :).

Lykke til 🙂

Om du har lyst på noen unike tallerkner til julemiddagen er disse verdt å sjekke ut

Trykk på bildet under for info

Muubs

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

8 kommentarer
    1. Dette var en flott oppskrift Tanja! Punkter der som jeg vil følge selv, enda jeg har laget julemiddag i over 30 år! Anbefaler nybegynnere å følge denne! Da blir det en vellykket julemiddag! 🎅🎅🎅🎄🎄🎄

    2. Skal ribba som stekes på tradisjonell måte også stekes nederst i ovnen? (ser at den langtidsstekte skal nederst i ovnen)

    3. Når man ikke bruker grill, men 250gr i 30 min, er det bedre å skjære av svoren først? så ikke ribben blir overstekt og tørr? Og jeg lurer på om man også på den langstekte ribben skal øse over vann hvert 5.min fra kl 16 – og ikke fra kl 12.30?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg