Jambalaia med tagliatelle

Jambalaia er en smakseksplosjon av kreolske smaker. Vanligvis brukes smaksrik pølse som chorizo og ris til dette, men jeg bruker ikke det.
Slik ble det da jeg tok mål på Jambalaia idag.
Nb! Om du ønsker en sterk Jambalaia så kan du doble der jeg skriver doble.

Jambalaia (til 4 stk)
3 store kyllingfileter
1 neve med reker
1 stilk stangselleri
1 løk
1 rød paprika
En halv “butikkurt” med bladpersille
1 boks tomater
3 stilker vårløk
3 dl vann
En halv fersk jalapeños uten frø (evt doble )
1 ss løkpulver
1 ts Cayenne pepper  (evt doble)
1- 2 ts salt etter ønske
1 ts timian
3 fedd hvitløk (finhakkes)
0.5  ts pepper (evt doble)
1 hønsebuljong
3 store laurbærblad

Slik gjør du:
Del kyllingfiletene i to. Krydre med cayennepepper og salt.
Finhakk stangselleri, jalapeños, løk og paprika.

Ha olje i en stekepanne. Når den er varm så legg i kyllingen. Stek kyllingfiletene 30 sekunder på hver side. Ha i stangselleri, løk, jalapeños og paprika og skru ned varmen til middels. La dette surre i 5 min. Ta ut kyllingen ( den skal tilbake i gryta etterpå. )
Kok opp 3 dl vann med hønsebuljong. Ha over i stekepanna. Tilsett tomat og resten av krydderet.
La dette putre i 20 min på middels varme.
Når dette putrer, rens rekene og hakk opp vårløk. Riv bladene av bladpersille.
Når blandingen har putret i 20 min så legg kyllingen tilbake. Snu kyllingen ca hvert 5. min.
Kok tagliatelle etter pakkens anvisning. La renne av.
Når gryten har fått putret 40 min totalt så ha i den ferdigkokte tagliatellen sammen med reker, vårløk og bladpersille.

Vend rundt og server umiddelbart.

Nb! Det er lurt å smake på sausen etter 20 min  for å se om du ønsker å øke på krydringen.
Velbekomme.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg