Fiskekaker

Det er ingen sak å lage gode fiskekaker av frossen fisk om man bare vet nøklene. Derfor hadde jeg idag 15 åringen min på opplæring. Fisk som kan benyttes er feks hyse, lyr, sei og kolje. Skal du bruke andre fiskesorter bør 50 % være en av disse sortene.

Forberedelser:
Ta ut fisken av fryseren dagen før og sett i kjøleskapet for å tine. Når du skal lage er det viktig at alt er kjøleskapkaldt.

Du trenger en kjøkkenmaskin med kniver eller kvern.

Slik ble oppskriften da jeg tok mål igår.

Oppskrift:
2 kg hyse filet
2 egg
2 dl fløte
Frysevannet av fisken (VIKTIG for binding)
2 løk
8 ss potetmel
6 ts salt
2 ts muskat(kan sløyfes)

Først knuser du løken med stavmikser. Del fisken i grove biter. Deler av fisken min var fortsatt halvfrossen.
Jeg delte fisken i to porsjoner siden alt blir litt mye for min maskin. Ha fisken i maskina med saltet ( dette er viktig da farsen skal bli seig og samlet). Jeg kjørte begge omgangene med fisk med halvparten av saltet hver i nøyaktig 3 minutter.
Ha alt i en bolle. Ha i muskat. Ha i frysevannet og fløten i stråle mens du rører eller bruker hånden til å elte sammen. Deigen skal være såpass løs at du lurer på om den vil henge sammen. Stek gjerne først en prøvekake. Det er en kjempestor fordel å ha våt hånd og våt skei for hver kake du former.

Kvern fisken med saltet

Behold frysevannet og ha farsen i

Ha i de andre ingrediensene

Bland godt sammen. Ha våte hender når du former kakene. Stek 3 min på hver side på 6 av 9 på platen.

Da var fiskekakene klar til å spises og fryses.

Dette er nok til ca 4 middager til en familie på 4.
Velbekomme

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

5 kommentarer

Siste innlegg