Himmelsk eplekake

Idag ble det mas etter kake ;). Siden jeg manglet både det ene og det andre slumpet jeg til og tok mål på det jeg hadde i hus. Det ble suksess i heimen. “Bra jobba mamma, beste eplekaka jeg har smakt” sa minstejenta

Himmelsk eplekake
26/28 cm form

100 g smør
2 dl sukker
3 egg
1 dl solsikkeolje
1 dl fløte
3 dl hvetemel
2 ts bakepulver

Topping
Karamelliserte epler
3 epler (med skall)
0.5 dl sukker
2 ts kanel
Perlesukker til pynt

Visp smør og sukker hvitt. Ha så i eggene og visp videre. Ha i resten av ingrediensene og visp til røren er glatt. Ha røren i en godt  smurt form ( olje eller smør).
Hell røren i.

Skjær eplene i tynne båter. Ha 2 ss med smør i en panne. Ha i eplebåtene. Strø over sukkeret og kanelen. Stek på middels varme i 2-3 minutter til eplebåtene er karamellisert på alle sider.

Legg eplebåtene oppe på kaka. Stek på nederste rille på 175 grader (over og undervarme) i 40 minutter.

Avkjøles på rist. Kjenn etter med kniv at kaken ikke sitter fast før du fjerner kanten.
Legg på kakefat

Server og nyt med krem eller is.

Scrolle gjerne ned og del oppskriften.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

22 kommentarer

Siste innlegg