Hasselback poteter

Hasselback poteter er en svensk oppfinnelse og den har spredd seg over hele verden. Vi som er glad i poteter syns at de fleste måter å tilberede den på gir oss mye variasjon i hverdagen og til fest.

Hasselback poteter varieres etter humør og selve middagsplanen. Man kan bruke både krydder og urter. Å ha på brødstrøssel eller ost til slutt er også med på å gi variasjon.

Til dagens biff for en familie på 4 brukte jeg denne helt enkle krydringen.

10 poteter (asterix)
100 g smør
1 ts paprikapulver
1 ts løkpulver
1 ts salt
0.5 ts pepper.
Dette er en mild krydring som går til det meste og som også passer barn.
Smelt smøret og ha i krydderet.

Hvordan lettest skjære potetene slik at snittene ikke går helt gjennom poteten?

Legg poteten på ei skei eller sleiv (alt etter størrelse på poteten). Skjær snitt ned til du treffer skeia. Når jeg er halveis foretrekker jeg å snu poteten og snitte fra motsatt side.

Legg potetene i en ildfast form. Pensle over med smør og krydderblanding 3-4 ganger. Sett i forvarmet ovn på 200 grader i 70 min.
Ta ut formen ett par ganger underveis og pensle igjen.

Etter 70 min var mine klar. Da er det bare å kose seg 🙂

Velbekomme:)

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg