Sjokoladebollekake

Sjokoladebollekake er egentlig kokosbollekake men da uten kokos. Det ligger flere av disse ute på nettet bare med små variasjoner.
Slik er min versjon.

6 eggehviter
3 dl sukker
2 ts vaniljesukker
Noen fnugg salt
7 plater gelatin
1 dl vann
100 g lys kokesjokolade
100 g mørk kokesjokolade
3 ss smør

Legg gelatinplatene i vann og la ligge i 5 min. Varm opp 1 dl vann med gelatinplatene mens du rører til de blir oppløst (det skal ikke koke)
Avkjøles.
Sil den gjennom en sil oppi bollen med marengsen mens maskinen går og pisk i 10 min til.

Ha eggehviter, sukker og vaniljesukker i en bolle med noen ørsmå fnugg salt. Pisk på max hastighet i maskinen til den er stiv. (Ca 10 min).
Er den stiv nok blir den slik

Kle en form med plastfolie. Spray på formfett. Ha i marengsen. Sett i kjøleskap minst 4 timer eller gjerne over natta.

Når den er stivnet ferdig så smelt sjokolade og smør i vannbad (i en bolle over en kjele med varmt vann som ikke koker men på kokepunktet).
La smelte mens du rører med gaffel til en blank masse. Avkjøles.
Ta ut kaken av kjøleskapet. Hvelve den over på ett kakefat og ta bort plasten. Smør sjokoladeblandingen over. Sett kaldt.

Ta ut kaken 10-15 minutter før servering før du skjærer i den så sjokoladen ikke sprekker opp.
(Jeg forhastet meg litt idag).

Spis og nyt!

Scrolle gjerne ned og del innlegget så du har det til senere.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

20 kommentarer

Siste innlegg