Linser med vaniljekrem

 

Da har jeg nok en gang prøvd meg på noe jeg aldri har gjort før… Fant oppskrift på linser i et vedlegg fra Norsk Ukeblad nr 24, og tenkte at dette må jeg jo bare klare. Det er så mange år siden sist jeg smakte det.

 

Mørdeig

250 g hvetemel

225 g smør i terninger

50 g melis

1 eggeplomme

 

Ha mel og smør i en foodprosessor og kjør det til smøret er godt smuldret med melet. Tilsett eggeplommen og melisen og kna det sammen. La deigen stå noen timer i kjøleskapet så den blir litt lettere å jobbe med.

 

 

Bruk ca 2/3 deler av deigen til bunnene og resten til lokk. Kjevle deigen og stikk ut rundinger som passer godt nedi formene. Den skal gå helt opp på kanten. Pass også på at formen er godt smurt, enten med smør eller olje. Jeg brukte rapsolje, du kan også strø litt mel over formen etter du har smurt den.

Vaniljekrem

1 vaniljestang eller 2 ss vaniljesukker

4 dl melk

6 eggeplomme

0.5 dl sukker

1-2 ss maisenna

Hvis du bruker vaniljestang, snitt den opp og skrap ut frøene. Ha så alle ingrediensene i en kjele med tykk bunn, og varm forsiktig opp til kokepunkt. Husk å rør hele tiden. Kremen skal ikke koke, bare rett før koking. Rør rundt og hold på til kremen blir tykk nok. Avkjøl sausen i en kum med kaldt vann eller i kjøleskapet.

 

 

Fyll så bunnene med vaniljekrem. Ikke helt fullt, og legg på lokkene. For å få festet de til kantene kan du ha vann på fingeren og fukte de litt. Jeg trykket de bare litt sammen.

Så skal dette stekes. Midt i ovnen på 200 g i ca 15 min.

La de avkjøles helt før du hvelver de ut av formen så de ikke blir ødelagt.

Dryss gjerne litt melis over før servering.

Håper det smaker 😊

 

Hvis du ønsker oppskrifter direkte på epost, trykk på linken her:

https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

 

Jenny

9 kommentarer
    1. Hei! Utrolig fine bilder du har tatt! Maten ser kjempe god ut <3 Og det vil jeg gjerne prøve ut! Jeg er ny her i blogg-verdenen, og lurte på om du hadde giddet å skjekke ut min blogg? flere innlegg kommer <3

    2. Stor applaus for at du viser til hvor du har hentet inspirasjonen fra! Skulle ønske andre bidragsytere på denne siden va like flinke.

    3. Hei, jeg lurer på om jeg kan bruke noe annet enn maizenna i vaniljekrem? (Har forsøkt potetmell, men den blir liksom litt kornete på en måte) Jeg er allergisk mot mais.. Har vurdert å koke en pudding av melk og hvetemel å ha til jevning, men vet ikke om det vil funke..

    4. ❤️Linser❤️ Elsker det, så skal så absolutt teste ut de her! Men er litt “lei” av vaniljekrem, så tenkte å prøve de med sitroncurd. Har du en god oppskrift på det? Og trur du det kan bli en slager?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg