10 familievennlige middager til nedfrysing for hverdag og helg

  • 17.08.2017, 17:50

Sommerferien er over og de fleste har kommet tilbake til hverdagen. I hektiske liv kan det være godt å ha middager som så og si er nesten ferdig som man bare trenger å ordne litt tilbehør til.

Det er mange middager man kan gjøre dette med men jeg tar kun for meg noen nå som er litt klassiske familiemiddager for både helg og hverdag.

Jeg legger ved litt tips der jeg syns det trengs for de som er litt usikre.

Du kan gange opp oppskriftene etter eget ønske og behov.

1. Kjøttkaker
Du kan også fryse de i sausen om du vil. Det som er viktig når du fryser i saus er å ta opp kvelden før og varme opp på lav til middels varme for å unngå at kjøttkakene smuldrer seg opp og sausen ikke skiller seg.
Personlig fryser jeg feks ikke kålstuing da jeg ikke liker konsistensen etter frysing, men flere fryser. Jeg tar heller opp ertestuing som jeg lager stort av i slengen.

Oppskrift : http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1497202765_kjttkaker_med_fltesausnykl_rrt_tyttebr_og_poteter.html


Ertestuing
Oppskrift finner du her:http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1475410415_ertestuing.html


2. Fiskegrateng
Mange barns favorittmåltid innen fisk er fiskegrateng. Disse kan du fryse uten å ha stekt først, og bare ta opp og hive rett i komfyren og steke i 40-50 minutter. Jeg fryser ikke med strøet på toppen da jeg syns det kan bli seigt. Jeg har på rett før den går i ovnen.
Du kan fryse i engangs aliminiumsformer eller feks brødformer

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1455548454_fiskegrateng_avtanja.html


3. Brennsnut
Her kan du lage i flere kjeler med forskjellig kjøtt eller pølse slik at du får mer enn en type middag av dette.
Noen liker ikke å fryse poteter men jeg syns at det er helt greit i dette.
Om du ikke vil fryse poteter så fryser du uten og bare har poteter oppi den dagen du skal bruke det, feks når du har rester fra dagen før.
Ta opp kvelden før og tin i kjøleskapet.

Oppskrift:http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1459412521_brennsnut_av_tanja.html


4. Ertesuppe
Dette er glimrende å fryse. Du kan også variere og ha bacon oppå tilslutt om du ikke kun vil bruke knoke i alt du fryser ned.
Ta opp kvelden før. Beregn 5-7 dl ferdig mengde pr voksen og mindre til barn.

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1473262334_gammeldags_ertesuppe.html


5. Pølse stroganogf
Denne er kjempefin å fryse. Hvis du lager opp mye av selve basen kan du variere både med biff, kjøttdeig og svin.
Denne er helt glimrende da den både kan spises med potetstappe, ris eller pasta. En salat til er også godt.
Ta opp kvelden før og tin i kjøleskapet.
Varm opp på lav til middels varme

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1491120399_plse_stroganof_med_potetmos.html


6. Fiskekaker
Dette er noe de fleste liker. Det kan også varieres i hvordan det serveres. Det er godt med feks fløtesaus, bare med en rømmeklatt, litt gressløksmør eller feks i pitabrød med grønnsaker.
Har du ikke hyse kan du bruke sei og lage seikaker isteden. Billig og godt.
Ta opp kvelden før, eller senest om morgenen og tin i kjøleskap.

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1476173233_fiskekaker_uten_egg_a.html


7. Potetball
Dette foretrekker jeg å lage opp stort av ca mellom september og mai mens det ennå finnes Asterixpoteter. Noen foretrekker Beatepoteter. Du kan fryse potetballene som de er og dele opp i tre og steke i panna, men hvis du vil ha de hele som når du lager de så frys de i kraften som du allerede har trekt de i.
Ta opp kvelden før og tin i kjøleskap.
Tips: Både rotmos og ferdig tilberedt svineknoke kan fint fryses.

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1473176407_potetball.html


8. Lasagne
Dette har jeg alltid mye av i fryseren. Perfekt til de helgene man har annet å gjøre enn å stå på kjøkkenet.
Jeg fryser ustekt og uten osten på toppen i engangs aliminiumsformer.
Denne kan du bare ta rett ut av fryseren og steke i 60-70 minutter. 
Jeg legger på osten etter halvparten av steketiden.

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1455736365_lasagne_av_tanja.html


9. Pizza
Helt fint å fryse. Stek først. Lag opp masse deig og varier med fyllet.
Taes rett fra fryseren og inn i ovnen om du ønsker at bunnen skal bli litt crunchy. Om du vil den skal være mer myk så tin den først.
Jeg legger ved hele pizzakategorien så du kan få inspirasjon til forskjellig fyll
Pizza :http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/middag_pizza.html


10. Viltgeyte
Du kan steke opp en stor steik eller bruke rester av steik til formålet.
Da trenger ikke søndagsmiddagen ta lang tid. Jeg anbefaler at du fryser uten sopp om du ikke liker bløt sopp.Ta ut kvelden før og tin i kjøleskapet og legg den på benken ett par timer før du skal varme opp. Dette forhindrer at sausen lett kan sprekke. Varm opp på lav til middels varme.

Oppskrift: http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/1465145681_viltgryte_til_8_perso.html


Det er som sagt utrolig mye som kan fryses bare man løser det på rette måten. Ved interesse skal jeg lage flere slike samlelinker.

Jeg håper du ble inspirert.
Scrolle gjerne ned og del innlegget så du har det til senere.



0 Kommentarer
















Dette er en blogg for alle som vil lære å lage mat fra bunnen, eller få inspirasjon til dette. Her kommer vi til å legge ut mange nye og fristende oppskrifter. I menyen kan du velge oppskrifter og navigere deg frem til alle våre deilige oppskrifter, oppdelt i kategorier.

Vårt mål er å hjelpe og inspirere flest mulige til å lage mat fra bunnen, isteden for posemat, ferdigmat og halvfabrikat.

Se gjerne vår facebookside og bli medlem HER!





Bær Dessert Drinker Fisk Forrett Frokost Gjærbakst Glutenfritt Grilling Gryter Internasjonal mat Jul kaker Kjøtt Kylling Lettvint middag Lunsj Ovnsretter Pasta Pizza Pålegg Salater Sauser Sjømat Skalldyr og skjell Småkaker Supper Sylting Tapas/fingermat Tilbehør Tradisjon Ukesmeny Vilt




Søk i bloggen



Følg oss

bilde bilde bilde


Oppskrifter

Arkiv



Design og koding

Albertine L. Vestvik

hits




Design OG KODING av Albertine Løseth Vestvik ©