Kjøttkaker

Når jeg tenker tilbake til barndommen så er vel lukten av brun saus noe av det jeg husker aller best og den dag i dag ligger slik mat nært mitt hjerte 🙂

Kjøttkaker
11-14 stk etter størrelse

4-500 g kjøttdeig eller karbonadedeig
1 egg
En halv løk
1.5 ts salt
0.5 ts pepper
0.5 ss malt muskat
2 ss griljermel
1-2 ss potetmel
2 ts bakepulver ( for luftighet. Kan utelates)
0.5- 1 dl av fritt valg av vann, Farris (for luftighet, eller fløte (for saftighet)

Finmos løken i stavmikser eller kutt i kjempesmå biter. Ha alle ingrediensene i en bolle og bruk hendene til å lete sammen kjapt. Med maskin kan du risikere at de blir seige.
Bruk hendene og form til boller. Jeg liker å ha våte hender når jeg former da det er enklere å forme de da uten å ha i for mye potetmel.
Smelt smør i stekepannen. Stek kjøttkakene til de får stekeskorpe.
De skal ikke gjennomstekes men trekke seg ferdig i sausen.

Du kan bruke en helt vanlig brun saus men her valgte jeg en med fløte. Den laget jeg slik.

Lag bruning av:
100 g smør
1.5 dl mel.

Ta gryta til side og tilsett 6 dl vann eller kraft.

La dette putre i 20-25 min til melsmaken blir borte.
Tilsett 1-2 dl fløte etter ønske, 1 ss soyasaus, 2 ts dijonsennep,1 ts salt og 1 ts pepper.

Her finner du video av hvordan du lager bruning. Les også de gode rådene dersom du er nybegynner. Trykk her :
http://matfrabunnenfb.blogg.no/1459951767_hvordan_lage_brun_sau.html

Sett poteter til koking.

Legg kjøttkakene i sausen så de får trekke/småputre i 10 – 15 minutter.

Damp til slutt nykål i en gryte med vann og en god klikk smør samt litt salt. Jeg samler kun i 3-4 minutter da jeg ønsker den litt crispy. Ønsker du ikke det kan du dampe i 12-13 minutter.

Slik lager jeg rørt tyttebær som jeg fryser ned hver høst. Trykk her : http://matfrabunnenfb.blogg.no/1456311183_rrt_kremet_tyttebr_av.html

Det er mange måter å lage kjøttkaker på og jeg har prøvd mange varianter. Jeg går alltid tilbake til denne 🙂

Velbekomme 🙂

Scrolle gjerne ned og del oppskriften så du har den til senere.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg