Hvit fisk med rotmos, bacon og brekkbønner

Til denne retten kan du bruke den hvite fisken du selv ønsker.
Jeg har valgt hysetfilet, da det er ett veldig foretrukket valg i min familie.

Til fam på 4
800 -1000 g hysefilet
200 g bacon (eller mer etter ønske)

Rotmos
2 kålrot
4 gulrøtter
4 poteter
5 ss smør
2 dl fløte
Salt & pepper

2 never ferske brekkbønner

(Tips: Hvis du ønsker å ha potet er til måltidet kan rotmosen halveres)

Skrell kålrot, gulrøtter og poteter og skjær i tynne skiver. Jo tynnere skiver jo fortere kokes de mør.
Ha grønnsakene i en gryte og dekk med vann. Ha i litt salt. La småkoke til det er mørt. (Ca 30 min)
Hell av kokevannet og sett kjelen tilbake på plata på laveste varme. Stamp den sammen med smør med kålrotstamper (grov mos) eller stavmikser (fin mos). Ha i fløte og rør den inn og smak til med salt og pepper.

Fisken
Ha grovt salt på fileen. La den ligge i ca 30 min. Grunnen til at jeg gjør dette er at fisken blir fast og fin og lett å steke uten at den går i stykker.
Saltet trekker også litt inn. Skyll så bort vannet og klapp fileen tørr. Smelt smør i stekepannen og stek fisken på  litt over middels varme til den flaker seg fint, ca 2-3 min på hver side. Øs smør på fisken fra panna underveis.  Dryss lett på med salt og evt pepper.

Stek bacon til den er sprøstekt og sviss så brekkbønner  30-60 sekund i pannen.

Velbekomme.

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg