Plommegrøt

Ett av mine beste barndomsminner var da jeg overnattet hos min mormor om høsten. Hun hadde ett plommetre som vokste utenfor soveromsvinduet. Jeg husker at jeg krøp ut av den gamle skuvsengen og åpnet vinduet og strekte meg så langt jeg kunne for å nå tak i de deilige søte plommene. Det var ett under jeg ikke falt ut.
Som voksen liker jeg best lage deilig mat med plommer og nå er treet så fullt at greinene nesten soper i bakken, så nå blir det mye godt med plommer framover.

Plommegrøt
6-8 rause serveringsporsjoner

Obs  Det er viktig å bruke skikkelig modne plommer ellers kan plommegrøten bli litt besk/bitter.

2 liter  plommer (Victoria)
2.5 dl vann
2 dl sukker (eller etter ønske)
3 ts vaniljesukker
Saften av en halv sitron
1 ts kanel
2 ss maisenna

Ta steinen ut av plommene. Jeg syns det er lettest å skjære bort kantene først og bruke fingeren til å dytte ut steinen på biten i midten. Ha alt i en gryte sammen med 2 dl vann. Ha i saften av en halv sitron, sukker, vaniljesukker og kanel. Gi dette ett oppkok og la det småkoke i 30 minutter. Rør om iblant.
Etter 30 min så bland maisenna med 0.5 dl vann og tøm i gryten. La det så småkoke 2 minutter. Trekk så gryten til side.

Plommegrøt kan serveres både lun og kald.
Godt til: fløte, melk, fløtemelk (halvt om halvt), rømme, creme fraiche, vaniljekesam. På bildet har jeg granateplefrø. Det er kjempegodt til.

Tips: For enda bedre og rikere smak kan vaniljestang og kanelstang benyttes.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg