Hvor og hva handler jeg i Charlottenberg i Sverige ?

Annonse

Siden jeg bor 3 km fra riksgrensa til Sverige får jeg ofte spørsmål på facebookgruppen Mat fra bunnen hvor og hva jeg handler i Charlottenberg i Sverige. Dette skal jeg redegjøre for i dette innlegget. Jeg er veldig godt kjent med svenske varer, priser og butikker da Charlottenberg er like nærme meg som mine norske nærbutikker. Det er derfor helt naturlig for meg å handle en god del av ukens innkjøp hos søta bror.

Det finnes en butikk som uthever seg voldsomt fra de andre mht kvalitet og utvalg – nemlig Eda supermarket.
At butikken ikke er så stor anser jeg også som positivt. Her slipper du å nesten gå deg vill og måtte gå ” 3 mil” for å komme til kassa.

På folkemunne herover blir Eda Supermarket kalt Oksen pga dette skiltet.

I Sverige er de jevnt over flinkere til å ha større ferskvaredisker enn vi generelt er vant med i Norge. Dette kan derfor føles som en opplevelse å få gå og se på så mye flott kjøtt. Kvaliteten er dog ikke den samme fra butikk til butikk slik jeg ser det, Eda supermarket fremhever seg voldsomt mht dette syns jeg. Jeg har alltid vært svært fornøyd med alt jeg har kjøpt der.
Personlig tips : Eda supermarket har stort sett alltid tilbud på 5 kg karbonadedeig fra 250-270 kr i ferskvaren. Dette kan du få singelpakket som du vil feks i 500 g poser. Husk å fryse ned karbonadedeigen hjemme samme dag. Jeg kjøper kun karbonadedeig på Eda supermarked da jeg er veldig fornøyd med den. 

Allerede i 2015 la jeg inn en personlig anmeldelse på deres side.

Det er rett og slett ett vakkert syn å se i ferskvaredisken. Personalet har god kunnskap om råvarene og har gode tips til tilbereding av råvarene hvis du spør. De yter lett det lille ekstra og er blide og serviceinnstilte.

Utvalget innen kjøtt er også enormt innen frysevarer.
Mht kjøtt som finnes i Norden finner du blant annet
– Rådyr
– kanin
– hare
– rein
– elg
– lam
– okse
– gris
– skogsdue
– and

Ikke minst er det eksotiske utvalget formidabelt med matvarer de fleste nesten ikke trodde det var mulig å få tak i.
Eksempler på dette er:
– kenguru
– kamel
– struts
– bison
– pytonslange
– krokodille
– villsvin

Ost

De fleste som handler i Sveige tar med seg ost hjem. Utvalget er større og det er stort sett halv pris fra hva vi er vant til.
Eda supermarket har en egen stor ostedisk plassert ca midt i butikken. Ditt største problem er nesten hvilke lekkerbiskner du skal velge.

Her finner du ofte også den svenske spesialiteten Smørgåstårta og feks deilige smørbrød eller salater du kan ta med som lunsj.

Hvilken osteelsker blir ikke glad av dette synet

Kinamaten i bloggen

Mange av dere som bruker bloggen er begeistret for kinamaten min. Ofte kommer det frustrerte innlegg på facebookgruppen om at medlemmer ikke alltid  finner produktene. Dette slipper du å bekymre deg for på Eda supermarket.

Meieriprodukter

Disse er ca halv pris i forhold til i Norge og utvalget er større, også mht feks laktosefrie produkter.
Feks ekte smør er dyrere i Norge og ett must å ta med hjem om man liker det.
Personlig tips : Laktosefri fløte har veldig lang holdbarhet så det er lurt å kjøpe en kartong eller to som man har i kjøleskapet som back up om man har glemt å kjøpe eller gikk tom. Jeg gjør det selv om jeg ikke har noen laktoseintolerante i hus.

Bakervarer
Disse har stort sett halv pris av Norge og utvalget feks innen kakepynt er større.
Personlig tips 1: Kjøp flere pakker av svensk perlesukker. Dette sukkeret holder seg hvitt og pent også etter steking.
Dette finner du ofte på baksten jeg legger ut.

Personlig tips 2: Kjøp feks hvetemel i 5 kg poser for det er billigst.

Eda supermarket har også kjempegodt utvalg innen div skinke, bacon/flesk og pølser.

Jeg vet ikke om det er flere av dere men jeg blir glad av å se og kjøpe produkter som dette. Dekorativt er det også.

Drikke og godis
Dette er langt billigere enn hjemme og selvsagt noe mange ønsker å ta med hjem.
Personlig tips: Kjøp capri sonne til barna. Dette er ofte svært gode tilbud på og noe man absolutt kan hamstre. Godt likt av de aller fleste unger.
Skal du kjøpe kaffe anbefaler jeg Blå Java (bønner) eller Løfberg lilla. 

Vitaminer er ett kjempemust å handle på Eda supermarked

 

Disk med nedsatte varer pga holdbarhet (både fersk og tørrvare)

Dette er vi egentlig flinkere på i Norge men Eda supermarket har tatt opp vår gode trend. Her kan du gjøre kjempekupp.
Personlig tips: Biffen er best mørnet når den går ut på dato.

Matintoleranser

Utvalget er større og prisene er lavere enn i Norge.

Her er litt flere bilder fra butikken til inspirasjon

Veibeskrivelse
Når du kommer fra Kongsvinger så finner du Eda supermarket som første butikk på høyre hånd like etter tollstasjonen.

Link til hjemmesiden for mer bilder, tilbud og informasjon :
http://edasupermarket.se

Kanskje vi sees ved kjøttdisken på Eda?

Jeg vil takke Eda supermarket så mye for samarbeidet – vi sees igjen denne uken også.

Scrolle gjerne ned og del innlegget med dine venner.

20 kommentarer
    1. Hei! Er dette reklame? Eventuelt et samarbeid? En annonse? Det må merkes i starten av innlegget. Kommer veldig dårlig frem her om den avsluttende teksten er ment å oppklare det.

    2. Meget bra butikk, men du glemte det enorme utvalget av spekemat/skinke fra sydligere strøk.

    3. Hei, og takk for svar, kan ikke huske at det sto det når jeg leste innlegget før i dag. Vil også påpeke at annonse skal komme tydelig frem, altså skille seg fra resten av teksten, og at det skal stå annonse før du starter innlegget, altså før det første bildet.

    4. Jeg er også ofte der. En hyggelig butikk og kjempeutvalg på det meste. De har også en nydelig ost, som jeg ikke har funnet i noen butikker inne i byen. Blue Alp heter den og den MÅ dere prøve, hvis dere er glad i blåskimmer ost. Den er så god at jeg tror jeg kunne spist den med skje:-) Sild med ulike smaker er også noe jeg kjøper, særlig før jul — ypperlig og vellykket til gave når du har av den arten som har “alt`” og hvor ønskelista da er tom..:-)

    5. Den beste butikken på kjøttvarer.Elsker å kunne peke ut alt hva jeg vil ha fra div,biff,karbonade,alle mulig slags steker,suppekjøtt osv…og nydelig spekemat.Har handlet der i mange år.Handler også alt av bakeart./pynt,vaskemiddler,div oljer osv….Har aldri vært uheldig med kjøttvarer.

    6. Blir trist av nordmenn som støtter utenlandsk kjøttproduksjon når vi har verdens tryggeste mat her i Norge. Er ikke rart det er overproduksjon når dere gladelig handler over grensa. Snakk om å ikke bry seg om norske arbeidsplasser

      1. hei christina. det er vel regjeringen som lager avgiftssystemene etc., så da er det vel de som ikke bryr seg om norske arbeidplasser når de ikke evner å gjøre noe med grensehandelen…??

    7. Savner å handle i den butikken. De beste kjøttvarer. Flott servise. Landtpate hvitløkspate og grønpepperpate er noen favoritter. Får kjøpt høyrygg og bibringe. Knapt nok å oppdrive i norske butikker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg