Karamellisert løk i ovnen

Avogtil er det kjekt å bruke ovnen til karamellisering av løk, spesielt når du skal lage mye feks til selskap eller til nedfrysing.

Her har jeg brukt
8 gule løk
5 ss smør
4 ss  hvitt sukker

Skjær løken i ringer. Legg 5 klatter smør i en langpanne. Spre løken utover. Dryss over sukkeret.
Stek midt i ovnen i 80 – 100 minutter i forvarmet ovn på 200 g. Vend om løken hvert 20 min. Vær obs på å dra inn fra kantene så det ikke brenner seg.
Bruker du mer eller mindre løk må du se an steketiden.

Merk: mye av løken blir “borte” i prosessen.

Fin og fryse og kan også stå noen dager i kjøleskapet 🙂

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

4 kommentarer
    1. Åh! Dette må jeg prøve! Husker jo aldri å kjøpe ferdigstekt løk i butikken, og karbonader uten stekt løk er jo tamt!

    2. Har kuttet 4 store løk som er kommet i ovnen. Nå er det bare å vente til de er ferdig. Ser bra ut

    3. visst du ikke lage så mye karamellisert løk så kan man steke det i en panne også, jeg bruker å skjære opp 1 løk og brune den på middels varme med 2-3ss margarin/smør, når den begynne å få litt farge så strør jeg over 1ts sukker og bruner videre til den er litt så brun som jeg vil ha den, der etter har jeg 1dl vann oppi og koker til det bare er litt fett og løk igjen i panna, da blir den myk å god og smaker helt fantastisk

    4. Har prøvd dette ble brukbart men en skulle fått med at løkskivene ikke skjæres for tynn ca rett under 1cn. Den ble litt tørr. Men neste gang tilsatte jeg litt vann ca 10 -15 mn før ferdig og løken blir PERFEKT. LAGER full stekepanne i ovnen alltid nå kjempegod etter frysing .Takker for tips og oppskrift. 8-10 løk om gangen ikke små.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg