Hvilke nye kniver befinner seg på mitt kjøkken ?

Annonse

Jeg hadde egentlig fått noen år på baken før jeg skjønte verdien av skikkelige gode kniver på kjøkkenet. Det finnes flere gode merker der ute men jeg har sett at et knivmerke har vært mye omtalt på facebook- gruppen Mat fra bunnen, og har derfor hatt lyst å teste de.

Så hvilke kniver er det ?

Her ligger "herlighetene" foran dere.

Nemlig Victorinox kniver

Victorinox er et anerkjent merke innen kokke- og kjøkkenkniver og en av de ledende produsentene på  markedet. Knivene har ofte blitt anbefalt av medlemmer på facebookgruppen mat fra bunnen.  Jeg har derfor ønsket meg Victorinox fordi det sies å være et godt valg for nybegynnere og hobbykokker blant annet fordi den gode kvaliteten gjør knivene godt egnet for daglig bruk.

Hvilket forhold vi har til matlaging varierer. Noen elsker å kokkelere mens for andre er det bare ett nødvendig onde. Det som er sikkert er at i uansett hvilken bås du er så vil det lette arbeidet ditt betydelig og gi ett bedre resultat når du bruker kniver av god kvalitet. Jeg husker første gangen jeg fikk prøve en skikkelig kniv etter hybeltilværelse som ung med dårlige kniver – det var nesten ett sjokk.

Skaftene er laget av rosentre og er verdsatt for sin høye kvalitet langt tilbake i tid. Rosentreets tetthet, styrke og naturlige innhold av olje gjør den ideell for produksjon av knivskaft.

Skaftene er også polerte for hånd, noe som skaper en glatt overflate.

Victorinox har livstidsgaranti mot material- og produksjonsfeil. Dette er gode og slitesterke kniver. Det er likevel viktig å huske på at redskaper av høy kvalitet krever godt vedlikehold.
Jeg håndvasker alltid kniver av god kvalitet. Dette er også viktig for skaftet.

Jevnlig skjerping og sliping sørger for at knivene holder seg skarpe og effektive.  Anbefalingene sier at om du opplever at treverket blir tørt, kan du smøre det med olivenolje.

Det er utrolig viktig at knivene ikke bare ligger slengt i en skuff der de vil bli sløve. Kjøp en knivblokk med flere kniver eller ett magnetoppheng hvor du kan feste de fast.

Skal du velge bare en kniv ville jeg gått for santekukniven eller evt kokkekniven.
Det neste på listen å prioritere er grønnsakskniven og brødkniven.
Det er kjekt å ha mange kniver for ulikt bruk.

Mange ledende kjeder selger knivene og man finner de også lett etter et søk på nettet.

Jeg kan trygt anbefale deg Victorinox kniver.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg