Historien om Mat fra bunnen – facebookgruppen og bloggen

Historien om mat  fra bunnen, facebookgruppen og bloggen

Bakgrunnen for at alt startet :
I august 2013 stod jeg i en handlekø i varmt vær og kikket tilfeldigvis og i kjedsomhet ned i handlevognen til de som stod i nærheten. Jeg så frossenpizzaer og suppeposer og jeg tenkte : “Herlighet, er dette hva folk spiser til middag?” Jeg ble forvirra og lei meg og tenkte at dette MÅ jeg gjøre noe med.

Og så da :
I starten la jeg til venner og bekjente. Jeg turte ikke poste noe selv. Jeg var skilt og alenemor med begrenset økonomi som ufør og barna kalte middagene: “mamma lager av det hun har nr 316”. Lite visste jeg da at mange av disse oppskriftene jeg tok mål på skulle bli veldig populære blant andre folk. Det tok vel et år før jeg turte å poste noe innlegg om mat, og jeg mener de to første fikk 2 og 3 likes og nærmest ingen kommentarer. Etterhvert ble oppskriftene kjempepopulære, og det å samle de på printscreen både for meg og admins når medlemmer spurte ble til slutt uholdbart. Albumene på Facebook var bare ikke bra nok for det. I februar 2016 beit jeg i det sure eplet og bestemte meg for å lage en blogg for å lagre oppskriftene i. Så både jeg og admins lettere kunne finne de igjen når medlemmer spurte etter de. Det hadde nå begynt å gå opp for meg at folk likte det jeg delte og det var egentlig et sjokk. Jeg skulle jo egentlig bare moderere gruppen – ikke være en som folk skulle bruke oppskriftene til.

Struktur:
Jeg har hele tiden hatt en tanke om at Mat fra bunnen skulle skille seg ut positivt. Dvs det skulle være en gruppe for matglede og felles læring, uten trolling som det ellers er mye av på nettet. Det skulle være en gruppe der folk fant glede og trygghet når de postet innlegg. Derav er også flere tusen netttroll fjernet. Fordi dere skal ha det bra og få den positive oppmerksomheten dere fortjener.

Admins har kommet og gått. Nesten helt fra start har jeg hatt med meg min høyre hånd Grethe Langlie. I starten var vi enige om å “ikke bry oss med så mye med hverandre privat”, men heller å jobbe for gruppa sammen. Etterhvert har hun som er en generasjon eldre blitt nærmest som en mammaskikkelse etter min egen mor døde. Hun hjelper meg med sitt falkeblikk over Mat fra bunnen gruppen og også over admingruppen…og meg. Hun har stått last og brast hele veien. Etterhvert kom også Jenny Myhren til admingruppen. Hun ble etterhvert en del av det jeg kaller ledergruppen blant admin/Mat fra bunnen. Jenny er roen og sakligheten der jeg kommer til kort, og et anker både for Mat fra bunnen gruppen, admins og ikke minst for meg personlig. Jeg har møtt Jenny flere ganger og hun har blitt en sann venn. Jenny og Grethe er selvsagte i ledergruppe, men er også med å bistå i bloggen for å gjøre den bedre på diverse måter.
Ledergruppa har bestått av flere forskjellige, opptil 5. Grethe og Jenny har vært med hele veien. Idag består den også av fantastiske Gro Anitha Smedbakken og Knud Hvidberg Syvertsen. De er fantastiske og vi vet de vil utrette mye framover.

Admins rolle:
Vi har hatt et hav av fantastiske admins. Jeg takker alle som har vært og som er pr idag. Hvem som er kan du til en hver tid se i medlemmer, men også ved at de har en stjerne festet ved navnet sitt. Og ja.. De ER stjerner. De liker, kommenterer og hjelper alle dere som legger ut noe i facebookgruppen. De gjør det gratis og på sin fritid av sin idealisme for å hjelpe dere og for å passe på at ingen troller med dere.

Slik fungerer gruppen:
Vi har ansvarsvakter fra 8 til 23 på hverdager for å hjelpe og betjene dere og fra 11-23 på helg/helligdager/ferie.
Vi har god morgen tråd der vi ønsker dere god morgen og spør om deres frokost og hvordan været er.
Vi har daglig middagstråd der dere kjapt kan fortelle hva deres middag er, og dere kan bli inspirert av andre. En av mine middager vil alltid ligge til inspirasjon i den. Vi setter enormt stor pris på likes og kommentarer i denne tråden, da den tar hele dagen for den admin som har tatt den på seg.

Vi svarer på et titalls pm hver dag om hvorfor ditt og hvorfor datt. Om alle leste reglene kunne vi brukt vår tid så MYE mer konstruktivt.

Hver gang du ber om en oppskrift og jeg eller andre admins linker ut så er det min oppskrift, likeså er middagene i middagstråden mine oppskrifter. Jeg håper du liker de og prøver de.

Jeg er ufattelig takknemlig for alle medlemmer som bidrar med sine egne fantastiske oppskrifter og bilder på facebookgruppen og utrolig rørt og takknemlig over alle dere som liker og lager takkeinnlegg på mine oppskrifter. Dere rører meg langt inn i sjelen. Blir så glad.

Fortsett å dele og gi av dere selv. Dere er gull verdt alle sammen.
Stor klem.

Legger ved link til en tidligere presentasjonsvideo av meg selv her :
http://m.matfrabunnenfb.blogg.no/v_1508344658_videopresentasjon_av_tanja_foss.html

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg