Min fantastiske mat & opplevelsesreise til Middelfart-Fredricia i Lilleblt

Annonse

Jeg var s utrolig heldig f delta p LillebltUnplugged p et opphold i Middelfart- Fredricia.
Opplevelsene var blant annet beske grden til Michelinstjerne-kokk Gassner, spise p restauranten deres Ti trin ned, besk og bespisning p Gourmetrestauranten Fnysund, bttur med to dyktige kunnskapsrike menn fra Vends motorik og natur  musical p Fredricia teater og et besk p Coctailbar.

Jeg valgte ta med meg en av mine administratorer i facebookgruppen Mat fra bunnen Tina Furuseth for dele denne fantastiske opplevelsene med meg.

Bildene i saken er tatt av hovedsaklig Tina Furuseth og noen av meg selv Tanja Foss.

Les om vr fantastiske reise og se bildene.

Vi reiste med bt fra Larvik i skinnende sol.

Fra Hirtshals til ankomststedet var det 28 mil p flott motorvei. Vi rett og slett suste gjennom det deilige danske landskapet.

Vi ble innlosjert p et hotel som heter Cromwell Middelfart

Man kan jo ikke fle seg annet enn velkommen med en slik hilsen

Her er litt fra rommene og utsikten

Frste kvelden fikk vi en bedre middag p hotellet med nydelig vin

Hotellet hadde en helt tydelig kologisk linje bde mht mat og drikke.

Maten ble servert i hyggelige omgivelser

Etter et godt mltid dro vi videre med taxi til Fredricia teater.

Vi var s heldige f lov se Prince of Egypt. Dette var et vakkert stykke bde se og hre.

Da musikalen var ferdig var vi invitert rett ned i gata til Coctailbar for en forfriskende drink i varmen.
Da ble jo fristelsen stor til prve akkurat denne.

En drink med blant annet granateplefr. Ser den ikke deilig ut?

Mettet av reise, mat og opplevelser valgte vi dra tilbake til Cromwell Middelfart og dele en flaske vin, inntrykk og litt betroelser p balkongenn mens vi s solen g ned.

Dagen etter vknet vi atter til en dag badet i bde sol og opplevelser. Jeg var helt fra meg av forventning og nyskjerrighet.

Frst inntok vi en rask, god og kologisk frokost p hotellet.

Etter frokost ble vi hentet av en representant fra Vends teknik som arrangerer div utflukter blant annet p havet. For ei jente som er oppvokst ved havet men n bosatt i de dype skoger gledet jeg meg vilt til en dag med sjluft i solen.

Vi ble geleidet om bord av to svrt blide og imtekommende menn fra Vends motorik og natur.

Vi lrte masse om bde det som vokser p havets bunn og historien fra stedet. Vi fikk ogs smake p skudd fra blretang som vissnok skal vre bedre enn en vitamintablett.

Vi fikk tilbudet om dykke og snorkle selv men vi overlot den jobben til Mads mens vi nt utsikten.

Hvis du tar turen til dette omrdet anbefaler jeg deg la disse gutta arrangere en opplevelse for deg, der er mye velge i.

Det nrmet seg lunsjtid og bten tok oss til gourmetrestauranten Fnysund. Der ble vi mtt av en blid dame som er turistsjefen for omrdet.

Her ser du Fnysund fra sjen.

Se p denne maten og p omgivelsene. Jeg lengter allerede tilbake og smiler nr jeg ser bildene.

Se.. noe s lekkert vi fikk servert

Her er noen bilder fra omrdet

En blid, mett og bustete meg gjr meg klar til dra tilbake til hotellet.

Da vi var trygt plassert p hotellet igjen begynte det krible noe voldsomt i magen av forventning.
Neste trinn p programmet vrt var nemlig et besk p grden til ekteparet Gassner som driver restauranten Ti trin ned som innehar en Michelinstjerne.

Hjemme hos ekteparet Gassner.

Noen blir starstrucked av popstjerner og filmstjerner, men jeg.. - jeg blir starstrucked av en kokk som dette og jeg rdmet som en skolejente da jeg spurte om f ta "selfie" av meg og han.

Varmt som det var fikk vi servert egenprodusert saft av tindved. benytte seg av den ekstremt sunne bren tindved er langt mer utbredt enn i Danmark enn i Norge.

Her er litt bilder fra grden

Det var utrolig interessant g rundt p jordene og snakke med Gassner og se p alt han dyrker og hre hvordan han konserverte alt for bruk i restauranten gjennom hele ret.
Han og kona gjr alt selv p grden uten ekstern hjelp, s de drifter grden p dagtid og restauranten p kvelden. Alt de dyrker er dyrket kologisk og de luker alt selv. Han hadde tro p nesten pine grnnsakene litt for vann da han mente at de da kjempet mer og at det ga et resultat med enda mer smaksrike grnnsaker. Det viktigste for de med dyrke kologisk var for ha en jord dele videre med kommende generasjoner.
Jeg likte at vi hadde samme filosofi nr det gjelder barn og lring, nemlig at de ikke skal presses men om de har lyst bli med s tar man en halvtime-time ekstra for lre bort det man kan.

Etter en times tid var det p tide dra  videre til restauranten deres Ti trin ned.

Det var litt stas da han kjrte oss dit selv. Vi fikk en biltur i omrdet hvor han viste oss det nye stedet ved sjen restauranten skal flyttes til i februar neste r.

Fra bilturen

S ankom vi Ti trin ned

Stilen var enkel men med dansk design.

Se s tft bestikk

Her fr du se bilder av maten vi spiste. Jeg kan dessverre ikke beskrive den da der ikke forel noen konkret meny og min dansk ikke er s stdig.

Frst kom en sommelier til bordet med 3 champagner og fortalte om disse hvorp vi kunne velge hvilken vi ville ha.

Jeg m bare vise dere bilde av en forventningsfull Tina

Her kommer bilde av maten p lpende bnd.
Vi fikk servert mange forskjellige viner til de forskjellige rettene.

Vi finn slike for rense ganen fr forretten.

Forretten

Hoverretten

Desserten
Dette er den beste desserten jeg noensinne har spist. Helt perfekt for min gane.

At maten var himmelsk skal det vre liten tvil om og servitrene og sommelieren var profesjonell til fingerspissene.
Du burde absolutt prve Ti trin ned om du besker  omrdet og har lyst p en helt spesiell opplevelse.

Vi forlot restauranten like fornyde og mette som "restaurantkatten" som l utenfor. Jeg sendte en stille tanke til katten min hjemme og syns brtt litt synd p den, haha.

Vi falt raskt i svn og dagen etter avsluttet vi oppholdet med hotellfrokost.

Jeg vil rette en stor takk til sponsorene vre for at vi fikk delta p denne turen som var s rik p opplevelser og hygge.

VisitLilleblt https://www.visitlillebaelt.com/ln-int/middelfart-fredericia/tourist