Mangois med mango og sitrontrekk

Åhhhh, nam nam nam. Jeg fikk så lyst på en mangois og jeg varspent på om jeg fikk til et godt trekk oppå isen – det fikk jeg til :).
Skulle ikke forundre meg om denne isen blir sommerens slager.

Oppskrift (nesten 2 liter)

Isen
6 eggeplommer
2 ss sukker

5 dl kremfløte
1 dl sukker

1 mango
1 dl vann
1 ss sukker

Trekket
1 mango
1 dl vann
1 dl sukker
3 ss saft av sitron

Fremgangsmåte.
Start med selve isen.
Ha 1 dl vann i en kjele sammen med skrelt opphakket mango og 1 ss sukker. Gi et oppkok og stavmikse innholdet. Sett til avkjøling.

Pisk kremfløte med 1 dl sukker. Pisk eggeplommer med 2 ss sukker i en annen bolle. Bland disse to og den avkjølte mangoen i en stor bolle. Ha over i en frysevennlig beholder med lokk.
Nb : hvor bred bollen er vil avgjøre hvor tykt trekket oppå vil bli. Jeg hadde en smal dyp bolle så hos meg ble det ganske tykt lag.
Sett isen i fryseren i minst 4 timer. Når det har gått minst 4 timer kan du lage trekket.

Mango og sitrontrekk
1 mango
0.5 dl vann (en halv desiliter)
1 dl sukker
3 ss sitron.

Ha vann i en kjele med skrelt opphakket mango, 1 dl sukker og sitron. Gi ett oppkok og stavmikse den glatt. Avkjøl helt så den ikke tiner isen.  Hell blandingen på toppen av den frosne isen og frys den videre noen timer.

Velbekomme 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg