Boller

Tanjas beste boller (18 STORE)

10 dl hvetemel
10 dl møllerens pizzamel
200 g smør
1 pk tørrgjær
3 ts bakepulver
4 ts vaniljesukker
1 ts hornsalt
1 ts salt
1 ts kardemomme
200 g sukker
9 til 10 dl lettmelk 

Ha det tørre i en bolle. Smelt smøret.

Ha melken i smøret og rør ett par ganger rundt.

Sjekk at den er ca 38 grader. Ha væsken i bollen og elt noen minutter.

La heve i 30 min. Trill ut bollene.

Etterhev 45 min.

Pensles med romtemperert egg.

Stekes i forvarmet ovn på 225 grader i midten i 12 min.

Spis & nyt.

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

18 kommentarer
    1. Denne oppskriften så veldig god ut. Jeg har en som er ganske lik. Jeg tar gjæren i en kopp I sammen med 1ts sukker og rører, da smerter gjæren fort og deigen blir vedig bra. Kan og bruke salt for å løse gjæren

    2. Akkurat satt denne deigen – første “tanja-deigen” jeg ikke ser ut til å få til , den er superklissete :O
      What did I do ???

    3. Ser at ei over her skriver at hun blander gjær med sukker eller salt. Dette dreper gjæren, så jeg anbefaler å ikke fortsette med det.
      Takk for mange gode oppskrifter 😀

    4. Blir disse bollene veldig kompakte? Med tanke på at det er så mye mel og bare blir 18 boller? Av oppskriften jeg baker får jeg 12 STOOORE boller/kanelknuter og der er det i underkant av 500 g hvetemel og 2.5 dl veske + 75 g smør. De blir virkelig svære og luftboblene smeller i et sett da jeg baker ut.. Veldig fin blogg du har med altfor mye fristende mat! 😉

    5. Hjeelp! Jeg har bare en pakke gjær hjemme, er det noe jeg kan gjøre uten og halvere mengden på det andre?

    6. Super oppskrift😍 en ting jeg lurer på er hvordan det er og lage kringle av denne deigen Og hvor lenge den evt må stå i ovnen? Bruker alltid denne oppskriften til søte deiger, så spent på kringle 😃

    7. Veldig god deig, både på smak og håndtering. Ble flotte luftige boller. Brukte noe til vaniljeboller og noe av deigen ble kanelsnurrer.
      Jeg hadde ikke pizzaen, men brukte bare vanlig hvetemel og en pakke rød, fersk gjær istedenfor tørrgjær.

      Takk for fine oppskrifter!
      Veldig hyggelig at ungdommen er interessert i å lage mat fra bunnen.

      Hilsen en gammel matinterresert dame 😊

    8. Pizzamel i skoleboller? Og den deigen er ikke hevt skikkelig, bør heves på max 39 grader til de er dobbelt så stor. Og om du har gjær i vann først eller blander alt sammen har ingen ting å si. Temperatur og elting er det viktigste…
      Hilsen utdannet baker.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg