Sosakjøtt (Kjøtt i mørket)


Sosakjøtt:

Man kan variere med hvilket kjøtt man bruker, men jeg benytter vanligvis høyrygg eller elgkjøtt ( her bruker jeg 1400 g ytrefilet av elg )

Saus: (jeg lager rikelig med saus for da bruker jeg restene til brun lapsksus dagen etter og ofte blir det nok til å fryse ned en familierasjon )
Jeg bruner 300 gram margarin med 5 dl hvetemel (se mitt sauskurs om du lurer på hvordan du gjør dette).
Jeg sper jevninga med elgkraft eller alternativt 13 dl vann med 3 kjøttbuljongterninger.
(Vi foretrekker tykk saus men du kan ha i mer væske om du ønsker).
Tilsetter 4.5 dl kremfløte og 5 rause ss creme fraiche.
Jeg tilsetter 13 skiver fløtemysost, 4 ts dijonsennep, 1 ts salt, 2 ts pepper, 2 ts soyasaus og 3 ts sukker.

Kjøttet : del opp i store serveringsstykker. Stek de kjapt på hard varme og ha kjøttet i sausen.
Kok ut panna med vann og tilsett den nedkokte krafta av kjøttet i sausen.
La dette putre i 3-3,5 time til kjøttet er så mørt at det nesten går i oppløsning.

Ertestuing:
Stor porsjon ertestuing for nedfrysing i posjoner av Tanja.

Legg 4 pk tørrerter i vann over natten med 1 ss salt. ( jeg bruker 15 liters gryte) Dagen etter tømmer du ut vannet og har i nytt vann. Sett på koking. Jeg tar ut de hvite skallene etterhvert som de flyter opp men det er en smakssak. La det småkoke 2 timer med lokk. La den så småkoke i 45 min uten lokk slik at den tykner. Rør av og til så den ikke brenner seg fast. Mot slutten tilsetter du 300 gram smør, 4 ss sukker og 1 ss salt. For en magrere variant kan du redusere på smøret, men denne blir iallefall kjempegod.

Dette holder til 7-10 nedbrysbare porsjoner for en familie på 4. Det kommer litt an på hvor mye ertestuing dere spiser

Server med poteter og ønskede grønnsaker.
Velbekomme.

 

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

11 kommentarer

Siste innlegg