Blomkål og pølseform


Blomkål og pølseform
5-6 pers

3 små blomkål
1/2 stor purre
10 grillpølser
100 g smør
1 dl mel
5 dl melk
3 dl kremfløte
2 ts sambal oelek
1 ts Cayenne
200 g ost (mozzarella)
Smak til med salt

Lag jevning av smør og mel.
Spe med melk og fløte under visping.
Ha i krydderet.
La putre 5 min.

Sett til side.

Del blomkålene i små buketter.
Kutt purre og pølser.
Bland sammen i en stor ildfast form.

Hell over sausen. Strø over ost.
Sett forma nederst i forvarmet ovn på 200 g.

Etter 25 min er blomkålen al dente med tyggemotstand.
Ønsker du den mykere stek i 35 min.
Serveres feks med ruccola og tomat.

Velbekomme.

Her er noen tips til fine ildfaste former som jeg selv også ønsker meg. Klikk på bildene for info

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

 

12 kommentarer
    1. Hei! sambal oelek kan den være lenge i skapet/kjøleskapet?
      Må man ha moserella ost? Ikke så fæn av den osten. Lyst å teste ut opppskriften.

    2. Hei. Skrev en kommentar igår fikk ikke svar.
      Lurte på om det er en skrivefeil i oppskriften blomkål og pølsegrateng. Brukte bare halvparten av krydderne det ble veldig sterkt. Cayenne og Cayennepepper er det samme krydderet ?

    3. Hei Liv: )Brukte du matfløte? Da vil den bli mye sterkere enn det som er ment. Den skal ikke oppleves som veldig sterk men med litt sting. Hverken jeg eller barna liker veldig sterk smak

    4. Nei brukte kremfløte hadde ikke nok blandet med H-melk. Ønsker også svar på nr.2 spørsmål. Se min kommentar. Det er 1 ts. av hver av krydderne -da blir det mer enn sterkt nok.
      Brant i halsen.

    5. Dette gir jeg opp. Dere svarer ikke på det jeg spørre om.
      Trodde jeg kunne kommentere her og få tips og råd.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg