Blomkålsuppe med kjøttboller


Blomkålsuppe med kjøttboller 

Skyll to store eller 4 små blomkåler.
Ta av blad og grovstilk og putt det i en gryte med en liter vann sammen med 3 stilker vårløk.
Kok under lokk i 20 min.
Del blomkålen i buketter og ha i en gryte med 1.5 l kokende vann,
1 hønsebuljong og en liten kjøttbuljong .
Da vannet igjen koker la bukettene koke i 7 min.
Ta så ut blomkålen med fiskeøse og spar krafta.

Lag jevning i en stor gryte av
50 g smør og
4 ss hv.mel.
Ha oppi kokevannet fra blomkålen og visp.
Tilsett også vann fra blad og stilker.
Tilsett 4 dl kremfløte og
4 ss creme fraiche
1/2 ts revet muskat.
Smak til med salt og pepper
Da blader og stilket har kokt i 20 min kjør den med stavmikser.
Dette gir god smak og tykkelse. Ha det oppi suppa. La putre.
Like før servering har du oppi de ferdigkokte bukettene.

Kjøttboller:
De kjøttbollene jeg hadde idag er milde barnevennlige og passer i den suppa.
Lagde stor porsjon så jeg kunne fryse ned en del.

1.5 kg karbonadedeig
3 egg
1.5 løk i stavmikser
5 ss knust kavring
5 ss potetmel
2 strøkne ss muskat.
1 dl fløte.
Jeg drar den raskt sammen med en hånd.
Stekes på litt over middels temp.

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

3 kommentarer
    1. Denne ser nydelig ut, og må prøves. Hvor mange personer metter den, mon tro? Og stemmer det med 2 spiseskjeer muskat i kjøttbollene?

    2. Takk for den. Søkte etter blomkålsuppe som besta brukte å lage det. Dette var nært. Eg gjorde det litt forskjellig, mest fordi eg var så sulten at eg ikke leste ordentlig….men det blei sååååå godt alikevel!

      Eg lagde en voksenversjon av kjøttboller med allslags yrter i hagen, mynte, salvie, basilikum, tymian, rosmarin, persilje, oregano, dill og gressløk. Og litt kvitløk. Eg tenkte at det kan umulig bli godt. Men det blei faktisk nydelig.

      Takk igjen for en herlig og sunn oppskrift. De andre kanalene eg så på brukte posesuppe. Ikke så deilig.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg