Potetmos “Tanja-stappa”

Potetmos er ikke bare potetmos. Barna mine blir dypt skuffa når de spiser stappe hjemme hos andre. Enten er det potetmos laget på melk eller enda verre limet “posemos”.

Den minste var morsom da hun begynte å lese. Hun kom springende inn døra og ropte: Mamma, mamma… vet du at på butikken har de potetmos oppi en bitteliten pose? ?
Hvordan får all mosen plass oppi den egentlig? 😉

Potetmos “Tanja-stappa”

15-18 Asterix poteter
100 gram smør
3 dl fløte
1-2 dl melk
Salt, pepper, evt gressløk.

Kok poteter møre i 25 min. Hell av vann og ha i smør. Stamp den med en kålrabistapper. Når smøret har smeltet har du i fløte og stamper videre. Ta så en sleiv og rør den luftig med den. Smak til med salt og pepper.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

22 kommentarer
    1. Hvis du koker potetene i melk, stapper i melka, beholder du sll potetsmak. Så kan du tilsette fløt og smør

    2. Jeg takler ikke klumper i potetmosen min, det er den eneste grunnen for at jeg bare spiser posestappe 🙂 Men hvis jeg bruker stavmikser så blir det null klumper, men da blir også stappen veldig seig 🙂 selvom posestappen er full av E-stoffer så er faktisk den billigere enn å lage selv 🙂
      Men skal virkelig prøve denne, det så helt fantastisk godt ut !!!

    3. Sluttet helt med posestappe! Hjemmelaget er mye bedre og kjempeenkelt å lage. Har alltid en stor bit sellerirot sammen med potetene. Det gir kjempegod smak. Bruker bare kålerabistamper, synes stappa blir best når den er litt grov. Og selvfølgelig fløte og “godt” smør 🙂

    4. Her i huset lages stappa forskjellig ut fra hvordan den skal brukes;
      – mye godt smør, litt melk og salt og pepper til stappe som skal brukes til gryter etc.
      – bare mye godt smør, salt og pepper til topping på hvit bacalao og til potetmos- rosetter. Her bruker jeg kakesprutepose( sterk plast) og en ståltupp med stjernemønster. Rosettene spruter jeg i muffinsformer av silikon og steker til de får litt skorpe. Lekkert å servere til bl.a helstekt filet etc. Hmmm…….sprø utenpå og myke inni.

    5. Foretrekker å koke potetene i melk og tilsetter myyye mer smør enn 100g på så mange poteter😱 Har av og til i noen dråper trøffelolje for å løfte smaken. Synes det er supergodt, lærte d på en restaurant som hadde 1 michelingstjerne før de la opp (gjennåpnet nå). Og noen elsker det men kan bli litt spesielt for andre. Jeg syns det tar potetmosen til nye høyder!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg