Løvetannsirup med cognac og sitron

Hver sommer kommer de og er til stor irritasjon for mange. Idag hadde de kommet her og da ble jeg kjempeglad. Istedenfor å irritere seg over de kan man jo spise de feks som sirup

Løvetannsirup med cognac og sitron

5 dl løvetann hoder
5 dl vann
5 dl sukker
2 ss sitron
2 ss cognac

Plukk 5 dl med løvetannhoder.  Skyll disse godt i ett dørslag.

Ha det over i en gryte med 5 dl vann.  Kok opp under omrøring. La de trekke i 45 min. Ikke koke for da forsvinner næringsstoffene.

Tøm de i ett dørslag med gryte under. Press godt ut saften.  Sett gryten med væsken tilbake på ovnen og ha i sukker. La dette koke på 6 av 9 i 20 min. Ha i cognac og sitron.

La det koke 10 min til. Hell det over på sterilt glass. Avkjøles før du har på lokk.  Oppbevar mørkt og kaldt.

Tips: om du ikke liker ettersmak av cognac kan du droppe den.

Løvetannsirup er godt på feks is, vafler, pannekaker og til vilt.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

19 kommentarer

Siste innlegg