Potetball

 

Her trekker de og er klare (gått opp til overflaten),

Ypperlig å fryse

Helt nydelig å steke dagen etter

Potetball er kjent og kjær tradisjonsmat for mange deler av landet. Den blir laget litt forskjellig fra sted til sted og navnet kan også variere. Noen sier komle og kompe feks. Min måte er måten jeg er kjent med fra Sunnmøre, nærmere bestemt Stranda kommune.

Potetball

Det er vanskelig å gi oppskrift på det pga det varierer på vannmengde i poteter og hvor mye skrell det er.
Men idag brukte jeg følgende
2 kg rå asterix poteter
1 kg kokte poteter
(Veid før skrelling)
7 dl byggmel
12 ss hv.mel
1 1/2 ss salt
Fleskebit/dott

Skrell potetene. Kok 1/3 av potetene i 25 min. Riv de rå potetene med rivgjern eller bruk kjøkkenmaskin som har slikt utstyr. Jeg kjører massen av kokte og revne poteter med en stavmikser. Ha i byggmel, hvetemel og salt.
Form de med våte hender og putt inni en  bit med stekt sideflesk eller en mørbit. Trekk  de i en times tid i kraft av svineknoke. ( den koker jeg i forkant i 3 timer) De er ferdig når de flyter opp.

Servert med stekt flesk,vossakorv, kålrabistappe og svineknoke. Mange bruker kokte poteter til, men det gjør ikke jeg .

Elsker potetball, men i morgen kommer det beste som er stekt potetball..mmhmm.. Nb lager stor posjon og da fryser jeg også ned.

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

18 kommentarer

Siste innlegg