Fiskepinner

Fiskepinner er mye bedre å lage selv. Jeg foretrekker å lage av ren fisk enten hyse eller torsk. Idag tok jeg med 9 åringen på matlagingen. De syns jo det er moro å dyppe og grise lutt. Slik går jeg frem for å få perfekte fiskepinner som er sprø inni og hvor fisken er perfekt flaket inni.

Jeg beregner 6-800 gram på vår familie på 4.
Tin fisken om den er frossen. Klapp den tørr. Strø over grovsalt på ene siden etter fisken er tint. La fisken ligge med dette i 20 minutter. Skyll av og klapp fisken tørr. Grunnen til at jeg salter den slik er at den blir fastere i fisken og da detter den ikke så lett fra hverandre.
Salt fisken lett på begge sider. Sett fram skåler med mel, egg og panko. Panko får du kjøpt på innvandrerbutikker og velassorterte butikker.

Dypp fisken først på begge sider i egg

Dypp fisken så i mel

Dypp deretter fisken i egg igjen

Dypp til slutt i panko

Ha olje i en stekepanne og sett på max. Såpass at det er ca 1 cm i høyden med olje.  Hos meg er max 9. Jeg foretrekker solsikkeolje men du kan bruke raps eller frityr. Vær helt sikker på at oljen har blitt skikkelig varm før du har i fiskepinner. Hold hånda over så kjenner du varmen. Stek 1 min. Skru ned til 7. Stek ett minutt til. Snu igjen. Stek 1 min til og snu en siste gang og stek ett minutt til. Ha en rist stående klar som er dobbeldekt med kjøkkenpapir. Legg fiskepinnene der og la de ligge i 2-3 minutter før servering.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

11 kommentarer

Siste innlegg