Fiskekaker uten egg av frossen hyse

Jeg prøvde flere ganger å lage fiskekaker av frossen fisk uten særlig suksess. De ble dessverre “korte” og kornete. For en tid siden tok jeg kontakt med en kvinne fra nord via facebockgruppen som jeg har god tone med, fordi jeg vet hun har god greie på fiskemat. Og takket være henne lager jeg nå herlige fiskekaker av frossen hyse ( kjøper av fiskebilen) som er sååå mye bedre enn tilogmed de beste og dyreste på butikken. Hele familien min elsker de!

Forberedelser:
Ta ut fisken av fryseren dagen før og sett i kjøleskapet for å tine. Når du skal lage er det viktig at alt er kjøleskapkaldt.

Du trenger en kjøkkenmaskin med kniver eller kvern.

Slik ble oppskriften da jeg tok mål igår.

Oppskrift:
1400 gram hyse filet
2 dl fløte
Frysevannet av fisken (VIKTIG for binding)
2 løk
6 ss potetmel
4-5 ts salt
2 ts muskat
Først knuser du løken med stavmikser. Del fisken i grove biter. Deler av fisken min var fortsatt halvfrossen.
Jeg delte fisken i to porsjoner siden alt blir litt mye for min maskin. Ha fisken i maskina med saltet ( dette er viktig da farsen skal bli seig og samlet). Jeg kjørte begge omgangene med fisk med halvparten av saltet hver i nøyaktig 3 minutter.
Ha alt i en bolle. Ha i muskat. Ha i frysevannet og fløten i stråle mens du rører eller bruker hånden til å elte sammen. Deigen skal være såpass løs at du lurer på om den vil henge sammen. Stek gjerne først en prøvekake. Det er en kjempestor fordel å ha våt hånd og våt skei for hver kake du former.

Ha godt med smør i panna. Når den er skikkelig varm så skru ned til 6 (av 9 på min komfyr). Jeg tok tiden og fant ut at de var perfekt stekt etter 3 minutter på hver side.

Om du ikke ønsker at fiskekakene skal bli kalde mens du steker kan du legge de etterhvert i ovnen i ildfast form på 125 grader i midten.
Nå er det bare å nyte middagen.
Neste gang skal jeg lage med egg og leke med flere smaker. Lykke til:)

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

9 kommentarer
    1. Hei. Jeg er på leting etter oppskrift på fiskekaker laget av frossen filét og kom over bloggen din. Jeg lurer på om jeg kan bruke disse blokkene med fisk man får kjøpt i frysedisken på butikken?

    2. Hei! Jeg laga halv deig, brukte 250g kolje, 250g hyse og ca 100g torsk, tilsatte halv teskje malt kayenne og hadde i finhakket persille og 1 vårløk og blanda det inn etter deig var ferdig. Det var de beste fiskekakene jeg noensinne har lagd. Nå er jeg riktignok over snittet interessert i matlaging og var litt skeptisk til frossen fisk. Men å bruke “tinevannet” av fisken i deigen gjorde susen. Takk for superkul inspirasjon. Da kan man i prinsippet kjøpe fersk, fryse den(som i mitt tilfelle var pga at jeg ikke rakk å bruke den før utgangsdato) og bare lage knallgode fiskekaker. Vennlig hilsen Gunn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg