Sitronbakkels med jordbærkrem

Det trenger ikke å ta lang tid å lage noe godt om du plutselig får lyst på noe eller plutselig får gjester.

Denne kan også lett gjøres diavennlig ved å bytte ut sukker med feks natreen strø.

Sitronbakkels med jordbærkrem

125 g smør
125 g hvetemel
2 1/2 dl vann
4 egg
1 ss sitronsaft

Sett ovnen på 260 grader.

Kok opp vann og smør.

Når smøret er smeltet, dra kjelen til side og tilsett mel.

Rør kraftig rundt.

Sett gryta i kaldt vann for nedkjøling.

Når massen er lunken har du i alle 4 eggene og sitronsaften.

Pisk kraftig til massen blir seig og smidig.

Ha bakepapir på en stekeplate.

Bruk en toppet spiseskje og sett en og en litt adskilt.

Settes midt i ferdig oppvarmet ovn.

Nå kommer det VIKTIGE: Sørg for at temperaturen i rommet er god og jevn.

Jeg låser av erfaring dørene og alle må sitte stille som er i rommet når den skal taes ut! Når den har stekt i 20 min slår du av varmen.

Åpne døra gradvis og mer og mer over 10 min.

Vent så ytterligere 10 min før du tar den forsiktig ut.

Dette er ett følsomt bakkels så ingen tramping eller trekk før den er avkjølt.

Jorbærkrem:
3 dl kremfløte
3 ss sukker
100 gram jordbær ( mine var frosne)
2 ss sitronsaft

Knus bærene i kjøkkenmaskin. Tilsett sitron.
Visp stiv krem av kremfløte og sukker.

Ha jordbærene i kremen og vend forsiktig rundt.

Jeg foretrekker å åpne bakkels med saks. Jeg stikker den inn fra siden og klipper rundt og tar bort lokket. Så legger jeg kremen inni og lokket på plass. Pynt med ett dryss melis om ønskelig.

Anrett

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

7 kommentarer

Siste innlegg