Surkål hjemmelaget

Reklame |

Når lukten av hjemmelaget surkål fyller huset, ja da lengter man mot jul. Forbløffende mange bruker en kjøpt pose  noe som for meg er uforståelig. Hjemmelaget kan du tilpasse helt etter egen gane og du kan variere den etter ønske og behov.  Lag nok når du er igang, frys ned og ta opp når du trenger.

Klassisk surkål
1 stor hodekål ( 3 kg når jeg målte)
4 ts salt
2 ts pepper
4 ts karve
4 dl kjøttkraft eller 4 dl vann oppkok med kjøttbuljong

Etter koking tilsettes:
2 ss sukker
4 ss eddik

NB Alt dette er tilpasset min gane så du kan smake til som du ønsker. Dette er bare retningslinjer mht da jeg målte opp idag. Mange ønsker feks mye mer karve i enn jeg bruker og noen liker feks å tilsette revet eple eller vin.

Fjern ytterste skallet.Del kålen i to deler.

Skjær ut stammen.

Dette er avskjæret.

Det skal du ikke bruke.

Finsnitt kålen.

Legg en fjerdedel i en 5 liters gryte. Ha på 1 ts salt, 1 ts karve og 0.5 ts pepper. Gjenta nytt lag og ny krydring 4 ganger.

Kok opp kjøttkraft. Hell dette i gryta.  Sett gryta på komfyren og gi ett oppkok.

Skru ned gradene til 3 ( av totalt 9) . Sett på lokk. Du skal IKKE røre underveis men ta tak i håndtakene på gryta og føre den litt fort fram og tilbake på komfyren. Dette gjør du iblant. La gryten stå slik i 3 timer. Mange lar den stå 45-60 min men jeg syns man får mye bedre surkål av å ta seg god tid.
Etter 3 timer tar du av lokket og lar siste vannet fordampe.  Hvis du har fett av feks ribbe kjøtt er det godt å tilsette litt av de rett før servering. Frys ned det du ikke skal bruke samme dag.

 

Hva med å servere surkålen i disse?

Trykk på bildet under for info.

Serveringssett, Oval Oak, 3 skåler, Sagaform

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg