Sylte ( min beste)

Reklame |

Jeg har laget mange sylter på forskjellige måter både mht utstyr og krydder. Dette er sylten jeg er aller mest fornøyd med både mht kryddersmak, utseende og form. Det er utrolig lettvint når man bruker en slik påleggsform som jeg fikk fra The chef som er en norsk nettbutikk.

Den finnes i 2 størrelser og her har jeg brukt den lille.

Oppskrift sylte

– 1 kg renskjært buklist ( buklist er ribbe uten bein. Jeg fjerner ytterste svoren. Du kan legge den rundt sylten om du vil, men jeg foretrekker uten)
– 1.5 ss salt
-1.5 ts pepper
– 1 ts allehånde
-1 ts nellik
– 1.5 ts ingefær

Fjern ytterste laget så tynt som du  klarer.

Skjær kjøttet i terninger. Fordel krydderet i kjøttet. Bruk hendene og elt kjøttet rundt slik at krydderet fordeler seg godt. Finn frem påleggsform og tilhørende pose. Ha kjøttet i posen og trykk den ned i påleggsformen. Lag en snurr på øverste del av posen. Sett på press og lokk. Sett den i en gryte slik at vannet dekker den slik. Sett i medfølgende termometer eller bruk ditt eget gjennom hullet i formen.

La sylten trekke under kokepunktet til den når kjernetemperatur på 67 ( den vil øke etter du har tatt den ut) . Dette tar ett par timer. Jeg hadde platen primært på 3, men satte den en stund på 6 iblant for å øke varmen litt igjen. Om du ønsker full kontroll kan du bruke ekstra termometer i vannet. Vannet skal ha en temperatur på 80-90 grader.
Når kjernetemperaturen når 67 grader så sett den i iskaldt vann i vasken. Den vil nå øke litt i gradene. Når temperaturen går nedover så sett den i kjøleskap over natten eller 6-7 timer.
Ta den ut av formen og frys ned i porsjonsbiter.

Nb Jeg brukte ikke gelatin denne gangen da jeg satset på at det naturlige gelatinet ville holde den sammen. Det var vellykket.  Om du vil bruke gelatin så tilsett 4 ts gelatinpulver sammen med krydderet.

Hva med å servere sylten i disse?

Trykk på bildet under for info.

Pillivuyt

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg