Karamellpudding

Hva er vel bedre enn denne klassiske desserten? Det er flere måter å lage den på, men slik liker jeg å lage min etter å ha laget noen ganger. Denne blir alltid vellykket med perfekt smak og konsistens i mine øyne.
Etter min oppfatning lager mange for lite karamellsaus, så det ønsker ikke jeg på min.

Bilde av konsistens.

Karamellpudding

Karamellsaus
2 dl sukker

Puddingen
6 dl melk
4 dl kremfløte
2 ss sukker

10 egg
3 ts vaniljesukker (vaniljestang om du heller ønsker det)

Ha sukkeret i en gryte ( jeg foretrekker teflon) . Velg selv om du bruker høy eller lav varme. Jeg foretrekker høy.

La sukkeret smelte helt. Pass på at det blir helt blankt uten sukkerklumper. Du må passe på hele tiden så det ikke brenner seg. Dra gryta raskt til side. Bruk grytekluter og pass deg for dette er varmt. Hell karamellen i en brødform  ( min er 1.5 liter). Vend litt på formen så du får litt opp langs kantene.

Slik

Sett formen til side.

Kok opp melk, fløte og sukker under omrøring. Ikke gå fra. Dette kan fort koke over om du ikke ser på.

Etter oppkoket setter du gryten til side. Det skal nå avkjøles. Jeg velger å bruke tid på å avkjøle den i romtemperatur da jeg syns resultatet blir best da.

Når du har satt til avkjøling så pisk lett sammen for hånd 10 egg og 3 ts vaniljesukker. Sett til side.
Nå kan du gjøre noe annet mens dette står.

Når melkemassen er fingertemperert ( viktig at det ikke er varmere) så hell eggeblandingen i og rør rundt.

Nå skal du sile dette. Jeg siler det rett i formen slik som dette.

Det er viktig at du ikke slurver med silingen for da vil den bli grynete/ kornete og det vil vi ikke ha. Vi vil ha den helt glatt og smidig.

Sett ovnen på 125 grader og sett en langpanne med kanter nederst. Kok opp en gryte med vann. Når ovnen har nådd 125 grader setter du inn formen oppi langpannen og fyller opp med vann i langpannen, ca 3/4 opp i formen. Nå skal karamellpuddingen stå i 2.5 timer.

Ta så ut formen. Sett den på benken.

La den stå på benken til den er helt avkjølt. Dekk så med plastfolie og sett i kjøleskap gjerne over natten.

En halvtime før servering tar du den ut av kjøleskapet. Finn fram ett serveringsfat med kanter som er større enn brødformen.  Skyll en smørkniv i varmt vann. Dra den langs kantene. Legg serveringsfatet oppå brødformen og snu den raskt. Pisk krem om ønskelig.
Da er den klar til servering.
Karamellpuddingen er holdbar 4-5 dager i kjøleskap så den kan lages i god tid i forkant.
Velbekomme

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

11 kommentarer

Siste innlegg