Kalkun

Forberedelse: La kalkunen tine 3 døgn i kjøleskapet. Ta den ut og sett på benken ett par timer før du skal steke den. Ta ut innmaten og legg på benken. Denne er ypperlig til kraft til saus.

Kalkun
2 epler
1 neve aprikos
1 neve rosin
Smør
Persille
Sitron
Salt, pepper, paprikakrydder.

Vask kalkunen både inni og utenpå og klapp tørr. Skjær opp epler i biter. Dytt inn i hulrommet sammen med rosin og aprikos. Legg også inn ett par gode klatter smør.

Løsne skinnet forsiktig med fingrene og jobb innover forsiktig så du skaper ett hulrom.

Skjær opp smør og skvis sitron og litt salt over. Dytt dette inn under skinnet.

Bind sammen beina.

Smelt 200 g smør og ha i 1 ss paprikapulver, 1 ts salt og 1 ts pepper. Pensle kalkunen. Sett inn steketermometer i tykkeste delen av låret.
Sett kalkunen i en langpanne med 5 dl vann nederst i forvarmet ovn på 200 grader.  Stek den en halvtime slik. Skru nå ned varmen til 125. Smøre kalkunen med smørblandingen og hell over væske fra langpannen annenhver gang hvert 20 minutt. Når kjernetemperaturen er 70 er den klar. På min kalkun tok dette 3 timer og 10 minutter. Jeg antar den veide 4-5 kg.
Ta kalkunen ut av ovnen og legg den over på en ren stekeplate. Dekk godt til først med aliminiumsfolie og deretter en stor badehåndduk. Nå kommer det viktigste : La den hvile minst 2.5 time. Etter 2.5 time var kjernetemperaturen på min fortsatt 62 grader så den holder seg god og varm.

Saus
Innmat
2 gulrøtter
2 sjalottløk
2.5 dl fløte
3 dl vann
2 ss smør
4 ss mel
2 ts dijonsennep
2 ts ripsgele
Salt og pepper

Del opp gulrot og løk biter. Smelt smør i en gryte. Legg i innmaten og grønnsakene og ha på 1 ts salt og 1 ts pepper  og stek 1 min tid på begge sider.

Hell på vann til innmat og grønnsaker dekkes. La dette småkoke og redusere i ca 2 timer. Nå siler du kraften, tar vare på den og kaster resten. Hos meg ble dette 1.5 dl redusert kraft.

Smelt smør i en panne. Ha i melet. Rør til dette blir helt brunt. Ikke gå ifra men rør hele tiden. Når det er brunt har du i vann, kraft og fløte.  Tilsett sennep, ripsgele. Smak til med salt og pepper ( jeg brukte 0.5 ts av hver).
La sausen putre og kose seg. Om du syns den er for tykk så ha i mer vann.

Waldorfsalat:

2 dl fløte. ( stivpiskes)
2 dl majones ( ca 1.5 pakke). vendes inn

3-4 stilker stangselleri.( deles i skiver)
150 g valnøtter,
1 rødt stort eple  ( kuttes i biter. Jeg bruker alltid pink lady),
100 gr kål (finsnittes)
150 gr blå druer deles i to.
Vend alt inn.
Smaksett med saft av 1/2 sitron og 2 ss sukker.
Spar litt av druene og nøttene til pynt.

Danske glaserte brun poteter

Antall poteter etter ønske
Sukker
Skrell poteter og kok på vanlig måte.
Smelt sukker i en stekepanne på middels varme.  Når sukkeret er smeltet så ha i de nykokte potetene. Skru ned plata.  Jeg veksler mellom 2 og 3 ( av 9). Snu forsiktig i blant. La potetene stå slik en time.

Fløtegratinerte poteter

 

Fløtegratinerte poteter

Poteter etter ønske
Fløte
Maizenna
Løk
Salt
Ost
Pepper
Hvitløk om ønskelig

Skrell potetene. Del potetene i tynne skiver (Jeg foretrekker Asterix men mange foretrekker melne poteter ). Ha disse i en kasserolle. Fyll opp med fløte til det er ca 2 cm igjen til toppen av potetene. La dette småkoke i et min. Rør ut 2- toppede ts maizenna i 1 dl fløte. Hell blandingen i gryta. Kok videre i 5 min. Smak til med salt, pepper og evt hvitløk. Hell over i ildfast form, legg på ost og stek midt i ovnen på 200 grader i 25 minutter. La hvile 10 min før servering.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

9 kommentarer
    1. Av mamma fikk jeg “verdens” beste oppskrift på stuffing.
      200 gr stenfrie svisker
      120 gr brød terninger
      1/2 hakket løk
      10 gr bacon
      1 eple
      150 gr champingnong
      salt, pepper, persille. etter smak.
      1/2 dl melk + 1 dl rømme.

    2. Din oppskrift bruker jeg i dag, takk for grundig beskrivelse! 🙂 og ønsker deg riktig godt nyttår! Klem fra Margunn

    3. Tenkte å bruke denne oppskriften i år. Hvor mange er dette beregnet til? Vi skal være 13 stk. holder det med saus, eller bør jeg doble?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg