Kyllinggrateng med karri, sursøt gulrot og poteter

Jeg er utrolig glad i grateng men det blir mest klassiske varianter. Idag fikk jeg imidlertidig en ide til en for meg ny variant.

Nok til en familie på 4 i to dager

400 g kyllingfilet
2 dl makaroni
1 brokkoli
1 liten purre
100 g margarin
2 dl hvetemel
1.2 liter lettmelk
4 egg
3 ts karri
1.5 ts salt
0.5 ts pepper
2 ts sitron
Panko eller griljermel

Smelt smør. Rør raskt inn melet. Hell i melet gradvis mens du visper. Ha i krydder og rør klumpefritt. La putre på middels varme i 7 min.

Sett den til avkjøling.
Kok makaroni etter pakkens anvisning. Sett til side.

Kutt kyllingfilet i små biter og stek i stekepanna med ett lett dryss salt. Sett til side.

Skjær opp purre og surre den lett i litt smør. Sett til side.

Skjær bort mesteparten av stilken på brokkolien og del opp i små biter.

Kakk eggene og ha innholdet i sausen (når sausen er avkjølt) .
Ha i kylling, makaroni og purre.
Bland alt godt.

Ha alt over i en ildfast form og strø over panko eller griljermel.

Stek på nederste rille på 200 grader i 45 min.

I mellomtiden koker du poteter og lager sursøt gulrot.

Sursøt gulrot
4 store gulrøtter
0.5 dl vann
3 ts sukker eller søtning
0.5 dl saft av sitron.

Server gjerne med smeltet smør.
Velbekomme.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

10 kommentarer

Siste innlegg