Bernaisé med ” teskeibeskrivelse”

Bernaisé kan for mange virke helt uoverkommelig og de tyr derfor til posen. Jeg gjorde det selv i mange år. Jeg trodde tilogmed den var god. Når man først har fått dreisen på bernaise vil man aldri gå tilbake til posen. Jeg håper du har lyst å prøve nå.
Bildeforklaringene kommer nederst.

Oppskrift
1 stor eller 2 små sjalottløk
1 dl hvitvin eller vann
2-3 ss hvitvinseddik.
(Jeg bruker 3 om jeg ikke har hvitvin)
300 g ekte smør
3 romtempererte eggeplommer
Salt
Pepper
Estragon (frisk eller tørket)
Sitron

Slik gjør du
Ha EKTE smør i en gryte og smelt på lav-middels varme. Ikke rør i det, men la det stå i ro slik at det deler seg i tre lag. Vanligvis bruker ikke kokker det som skiller seg og ligger på toppen og bunnen, men jeg har prøvd både å fjerne topp og bunnfall og å ha i alt sammen, men ser/smaker virkelig ikke den store forskjellen. Du velger selv om du kun bruker det i midten eller ikke.
(Bilde lenger nede)

Mens smøret smelter lager du til løkblandingen. Surr løken blank i en teskei smør og ha i hvitvinseddik og vin/vann. Den skal reduseres til halvparten. For meg tar dette 2 minutter.
(Bilde lenger nede)

Ha eggeplommene i en metall- eller glasskål som tåler varme. Fyll vann i en gryte som du kan sette skåla oppi. (Skåla skal ikke være i kontakt med vannet.)
Kok opp vannet og ta deretter kasserollen bort fra varmen.. Hvis du vil ha full kontroll kan du bruke ett termometer og passe på at vannet holder en temperatur på ca 65 grader.
Visp sammen eggene og bland inn løkblandingen. Sett skåla over det varme vannet og visp til det tykner ( for best temperaturkontroll, ikke la skåla få kontakt med vannet) Ballongvisp anbefales.
(Bilde lenger nede )

Hell i det litt nedkjølte smøret i en tynn stråle mens du fortsetter å vispe. (Smøret bør være under 70 grader) Å piske bernaisen tykk og luftig tar 3-4 min. Du må piske hardt og fort.
Du kan sile bort løken hvis du ønsker (jeg gjør ikke det). Ha i estragon, salt og pepper. Smak til med sitron. Obs viktig: kun en sitrondråpe i gangen. Det er kort vei mellomm god og vond bernaisesaus.
Dersom du ikke har vært nøyaktig kan sausen skille seg. Istedenfor å kaste den kan du prøve å redde den slik:
Skiller seg: Pisk inn kaldt vann
Klumper seg: Sile i ett dørslag, piske hardt og tilsette litt vann.

Bildeforklaring

Smelt smøret på lav/middels varme.
Det deler seg i skum på toppen, bunnfall og det klarnede smøret i midten.
Velg om du vil bruke det som samler seg på toppen og bunnen eller ikke.

Surr løken blank i en teskei smør. Ha i resten.
Mens smøret smelter reduserer du (koker ned) løkblandingen til 50 % mengde. Jeg brukte 2 minutter på dette da jeg tok tiden.

Kok opp vann i en kjele. Dra til side. Sett en bolle oppi som ikke berører vannet. Pisk sammen egg og løkblandingen og ha dette i bollen.
Ha det noe nedkjølte smøret i bollen i en tynn stråle mens du visper hardt og fort i 3- 4 minutter.

Sil bort løken om du ønsker ( jeg gjør ikke det). Smak til med salt og pepper estragon og til slutt sitron. Ha kun i en dråpe sitron om gangen og smak på sausen for hver dråpe.

Server og nyt din første bernaise.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

7 kommentarer
    1. Vi ‘kokker’ bruker ofte usaltet smør til bernaise, og bruker aldri bunnfallet på ekte smør da dette er saltet. Sausen blir alt for salt om man bruker hele (trust me, I’ve learned the hard way). Klarne den og bruk det ‘blanke’ usaltede fettet og ikke det hvite (saltet), for best resultat. Kan spe med saltet fra smøret etterpå i stedet for vanlig salt, men vær forsiktig å smak ofte.

    2. I kokeboken min, fra en kokk, står det at smøret skal smeltes. Da skal det vel ikke koke? For du koker jo ut en del av smørret når du gjør det sånn eller har jeg misforstått noe?

    3. Dette vil jeg prøve 🙂 enig med deg at den på pose ikke er god. Funker det å fryse ned bernaise saus eller blir den rar da?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg