Coq au vin med høne

Som matblogger ønsker jeg å slå ett slag for høna. Høner finnes knapt å få kjøpt nå til dags og det har vært mye fokus på dette i media siste tiden.
Det er ikke noe problem å få høne mør. Den trenger bare litt lengre tid enn feks kylling og den smaker bedre når man får det til.

Her er min versjon av coq au vine – en kjent fransk rett hvor det opprinnelig er brukt hane.

Coq au vin
Til 6-8 personer
2 kg høne ( jeg hadde 2 stk a 1 kg)
200 g salt sideflesk
3 gulrøtter
En tredjedel sellerirot
1 gul løk
1 kurv champinjong
7 dl rødvin etter ønske
0.5 -1 dl brandy etter ønske.
20 sølvløk ( på glass)
6 laurbærblad
3 ss akasie honning
1 ts salt
1 ts pepper

Tine høna 1 døgn i kjøleskap. Etter ett døgn skjærer du ut frambeina. Skjær så av bakbeina. De deles så i midten i leddet slik at det blir ei klubbe. Skjær så ut brystet. Legg dette i en skål og dekk med rødvin ( i min skål ble det 7 dl). Dekk til med plast. La stå kaldt i 2 døgn.

Skrell og kutt opp grønnsakene og kutt flesk i terninger. På bildet har jeg glemt sellerirot.

Stek sopp og løk raskt i panna på høy varme. Ha dette så i gryta. Jeg brukte slow cooker men du kan bruke feks en jerngryte om du ikke har det.
Legg rå rundinger av gulrot og små terninger oppå. Stek flesket. Ha det så i gryta men uten fettet. Vask pannen og ha i smør. Vend hønsebitene i mel med litt salt og pepper. Når smøret ligger stille og brunt så legg i hønsebitene med skinnsiden ned. Stek til skinnet blir sprøtt og snu rundt. Stek ca 30 sekund til. Legg hønsebitene så over i gryta. Ha i salt, pepper, akasiehonning og laurbærblad. Hell over vinen som hønsebitene badet i samt brandy.
Jeg satte min slow cooker på trinn 2 i 5 timer. Har du ikke slow cooker kan du ha en jerngryte i ovn på 130 i 4-5 timer. Smak når det er 30 minutter igjen om du ønsker å justere noe.
Du skal ikke røre underveis.

Tips: ønsket du en tykkere kraft kan du tilsette 2-3 ts i maizenna i litt vann, røre ut og ha i gryta siste 10 minuttene.
Serveres med ris eller poteter.

Se så mørt kjøttet er

Velbekomme

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

4 kommentarer

Siste innlegg