Kinesisk kylling curry

Flere har spurt om jeg kan ta mål på hva jeg bruker i kylling curry, så idag gjorde jeg det. Vi foretrekker å spise kinamat hjemme istedenfor på restaurant.

Til familie på 4

500 g kyllingfilet
400 gram grønnsaker etter eget ønske eller Just do it wok mix
1 boks bambusskudd
6 dl vann (1 dl holdes igjen)
1 ts salt
1 ss kikkoman
1 ts ingefær
1 ss akasiehonning
0.5 dl sesamolje
1 ss kokosolje (på glass)
1 ts sitron
0.5 ts pepper
2 ss karri
(1-2 fedd hvitløk om ønskelig)
2 ts gul curry paste ( blue dragon)

Tips: Har du små barn eller ønsker mild curry så reduser curry paste til 1 ts. Ønsker du en hot variant øker du til 3 ts.

Slik gjør du:

Kok ris etter pakkens anvisning.
Kutt opp kylling i biter og grønnsaker om du ikke bruker wok mixen. ( jeg bruker frosne på denne tiden av året da de inneholder mer næring på denne tiden av året).

Sett plata på max og ha i sesamoljen og kokosoljen. Stek grønnsakene. Ta ut grønnsakene og legg i en bolle. Ha i kyllingfilebitene i panna (du trenger ikke mer olje) og strø på karripulveret samt salt og pepper. Når kyllingbitene er stekt i 2 minutter så ha i 5 dl vann. Ha så i soyasaus, ingefær, honning og curry paste. La dette stå å surre på max varme i 6-7 minutter.
Rør ut 1 ss maizenna med 1 dl vann. Hell i panna. La det putre 2-3 minutter til det tykner. Ha så i grønnsakene og la det surre 1 min til.

Lykke til og håper du blir fornøyd.
Scrolle gjerne ned og del oppskriften.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

15 kommentarer

Siste innlegg