Hvordan lage marengs uten egg

Det finnes mange som ikke tåler egg, men som gjerne skulle laget marengs til f.eks pavlova.

Istedenfor egg kan man faktisk bruke kikertlake. Egg kommer i flere str. Vekten på eggene står alltid på kartongen, og ifølge Prior sine sider er vektfordelingen slik: Eggeplomme 30% , eggehvite 60% og skall 10%.

Dvs på egg som veier 50 g, veier plommen ca 15 g og hviten veier ca 30 g. 

I en boks med kikerter er det ca 160 g lake. Det tilsvarer ca 5 eggehviter.

Så er fremgangsmåten helt lik som med eggehviter. Husk å ta vare på kikertene da de kan brukes i matlaging 😉

Kikertlaken må stivpiskes, helst med maskin da det tar noen minutter, tilsett sukker litt og litt mens maskinen fortsatt går. Og deretter eddik, maizenna og vaniljesukker. Eddik gjør marengsen hvitere og seig inni 😊

Her er min oppskrift på pavlova 😉

120 g kikertlake

200 g sukker

0.5 ts eddik 

1.5 ss maizenna

1 ss vaniljesukker

Forvarm ovnen til 200 g og sett den ned til 100 g før du setter inn marengsen. Jeg bruker bare stekebrett med bakepapir på og setter det midt i ovnen. La den steke i 1.5 t. Når den er ferdig stekt, skru av ovnen, og la marengsen stå inni og kjøle seg ned med ovnsdøra på gløtt. 

Håper det faller i smak 😊

Jenny

5 kommentarer
    1. Anonym: Nei. Jeg har kikket på flere forskjellige oppskrifter på nettet før jeg selv prøvde å lage marengs av kikertlaken. Selve oppskriften er fra oppskriften jeg har lagt inn på pavlova med gul krem, bare at jeg omregnet antall egg til kikertlake. Mvh Jenny

    2. Nå har jeg prøvd kikertlake for første gang, det ble stivt og fint, og står nå i ovnen. Laget porsjonsformer istedetfor en stor bunn. Jeg er spent på å se resultatet når de er ferdig stekt og tørket. Dette var gøy! Jeg hadde alt sukkeret i helt fra begynnelsen og det går helt fint!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg