Sjokoladekake med 2 ingredienser

Noen ganger er reklamen på Facebook til stor inspirasjon og ikke irritasjon 😉

På fredag så jeg en reklame fra Coop hvor de hadde fått konditor Leif Inge Bårdsen, fra bakebloggen Matmonster, sin oppskrift på denne superenkle sjokoladekaka. Jeg brukte bare litt mer sjokolade.


 

 

3 romtempererte egg

200 g kokesjokolade

Skill eggene og stivpisk hvitene. Plommene kan du piske lett sammen med en gaffel. Sjokoladen brekkes opp og smeltes i vannbad. Med eggene pleier jeg å ta et og et egg og slippe hviten i et glass før jeg putter det i bollen. På den måten kan jeg sjekke at det ikke følger med noe plomme eller skall.

 

Sjokoladen har jeg i en glassbolle som jeg setter i varmt vann i vasken. Pass på at det ikke kommer noe vann i bollen.

 

 

Når hvitene er stivpisket og sjokoladen smeltet, kan du blande eggeplommene i sjokoladen og blande godt. Så tar du 1/3 av hviten og pisker inn i blandingen. Deretter skal resten av hviten vendes inn i sjokoladeblandingen. Så heller du alt i en 15 cm form. Jeg hadde bare en ugleform i silikon tilgjengelig nå… (Anbefales ikke helt)

 

 

Stekes midt i ovnen på 170 g i ca 20 min. Sjekk med en bakenål om den er ferdigstekt.

Så er det bare å drysse melis over hvis du vil og servere. Smaker ekstra godt med litt krem ved siden av 😊

 

 

Her finner du originaloppskriften: https://coop.no/coop-prix/kos/articles/verdens-enkleste-sjokoladekaker/?utm_source=facebook&utm_medium=content 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg