Pai med egg- og baconfyll

 

Oppskriften på paibunnen fant jeg inne på frutimian sin side. Jeg doblet den slik at jeg hadde nok til 2 paier.

 

Paibunn

350 g hvetemel

2 ts Maldonsalt

250 g smør, delt i terninger

8 ts kaldt vann

 

Ha mel og salt i en foodprosessor, og tilsett smøret. La det blandes godt sammen. Ha så i vannet og kjør til du får det jevnt fordelt. Prøv å ikke kjøre maskinen mer enn du må. Jo mindre deigen jobbes med jo bedre er det.

La deigen hvile i kjøleskapet i 30 min pakket inn i plastfolie.

Når den skal kjevles ut bør du ha plastfolie over og under deigen. Kjevle den til passe tykkelse og legg den over en smurt paiform, ca 24 cm. Trykk den godt, men forsiktig, langs hele kanten. La den gjerne gå litt over kanten. Prikk bunnen.

Hvis du vil forsteke bunnen, må du fylle den med tørkede erter og la den stå på 200 g, nederst i ovnen i 10-15 min.

Hvis du ikke forsteker bunnen, la den stå i ca 20 min i kjøleskapet mens du forbereder fyllet.

 

 

Egg- og baconfyll

4 egg

2 dl fløte

2 stilker vårløk

1 ts pepper

Ca 150 g bacon

Ca 100 g revet ost (Norvegia/Jarlsberg)

Sprøstekt baconet og knus det/klipp opp i små biter.

Visp sammen egg og fløte, tilsett finhakket vårløk og pepper.

Dekk paibunnen med revet ost og hell eggeblandingen over. Dryss bacon over og sett inn nederst i ovnen på 200 g. La stå i ca 30 min. La den hvile 5 min etter steking så den får satt seg litt.

 

 

Serveres med en god salat.

Håper det smaker 😊

 

Jenny

 

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

 

 

 

1 kommentar
    1. Hei!
      Jeg vil teste denne oppskriften, men har ikke fløte, jeg har litt melk og vann. Jeg har heller ikke vårløk, men jeg har rødløk. Går det an å bytte ut med dette?
      Også er det formen, har en liten ildfast form, og en springform, men ikke paiform.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg