Bakt potet med hvitløkssmør, bacon, maiskolbe og salat

Bakt potet er undervurdert rett og slett. Det som også er herlig er at det kan jo varieres mye også.
Slik ble dagens bakte ettermiddag

Poteten:
Jeg syns det er alfa omega med en skikkelig myk og god bakt potet. Jeg liker ikke snarveier til målet ved å bruke feks micro eller å forkoke de.

Slik gjør jeg:
Jeg skjærer ett kryss i poteten og pakker den godt inn i aluminiumsfolie. Så settes den inn i kald ovn og jeg setter gradene på 275 og setter midt i. En stor bakt potet trenger 1 time og 45 minutter før å bli helt perfekt bakt i mine øyne.
Hvis ikke ovnen din går til 275 kan du bake den på 250 i 2 timer.

Hvitløkssmør

Jeg lager mye når jeg først er igang og resten som ikke brukes fryser jeg ned i tett boks til senere.

500 g mykt smør (etter eget ønske)
6 store fedd hvitløk
2 ts saft av sitron
1 ts salt
Finhakk hvitløken og tilsett i smøret sammen med salt og sitron. La det stå og sette seg i kjøleskap eller fryser minst en time. Da kommer smaken bedre frem.

Maiskolbe:
Ha kolbene i en gryte og dekk de med vann. Ha i en god klikk smør og dryss i (rikelig) med salt . La de småkoke ca 15 min.
Tips: Kjenn etter med en gaffel om de virker mør og kokt.

Server herligheten med bacon (mengde etter ønske) og grønnsaker du selv liker og har tilgjengelig.

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

4 kommentarer

Siste innlegg