Himmelsk saftig banankake med nøtte og sjokoladefyll og nougatkrem

Å himmel og hav! Jeg har igjen stått med teskei og desilitermål og smakt fram en helt fantastisk kake. Den er jeg utrolig stolt over! Denne kaken er så saftig og full av smak og ettersmak at det er ren skjær nytelse. Krydderne har litt “julesmak” men denne bør du ikke vente til jul med å lage.

(26 cm form)

Kaken
4 egg
3 dl sukker
100 g hasselnøttkjerner
100 g valnøtter
4 små godt modne (first price) bananer eller 3 store
100 g mørk kokesjokolade
2 ts kanel
2 ts natron
2 ts vaniljesukker
0.5 ts muskat
0.5 ts kardemomme
0.25 ts malt nellik
0.25 ts allehånde
1/2 ts salt
3 dl mel
1.5 dl solsikkeolje

Nougatkrem
4 dl kremfløte
250 g nougat
100 g mørk kokesjokolade

Pisk egg og sukker til eggedosis.
Hakk opp nøttene og sjokoladen.
Tilsett alle ingrediensene i eggedosisen og visp forsiktig.
Smør kakeformen og hell røren i.

Stekes i forvarmet ovn på nederste rille i på 170 grader i 100 minutter.

*Ja, 100 minutter stemmer. Det var tiden det tok å få kaken stekt og jeg brukte kakenål mange ganger.

Avkjøl kaken i formen. Hvelv den over på ett kakefat.
Når kaken er helt avkjølt lager du nougatkremen.
Ha 1 dl fløte i en gryte. Grovhakk sjokoladen og ha den i. Smelt sjokoladen i fløten på middels varme til det er en jevn og fin røre. Avkjøles helt. Stivpisk så 3 dl kremfløte. Når den er stiv har du i sjokoladeblandingen.
Kremen smøres umiddelbart på kaken.
Om du vil kan du pynte med feks bær eller nøtter.

Her ser du litt bilder av prosessen

Dette er en helt vanvittig saftig kake og den ble enda bedre etter en natt i kjøleskapet.

Velbekomme

 

 

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

 

9 kommentarer
    1. Jeg skal bake babankaken din og der skal det være 1.5dl olje, kan jeg bruke smeltet smør da jeg ikke har oljen.
      Jeg har kirsebær og sitronolje, men det tar vel litt av smaken.
      Har akkurat nå tatt ut Vannkringlene dine som er supre
      Sølvi

    2. Hei! Alt er kjøpt inn for å bake i morgen…….unntatt nougat. Vært innom flere butikker, og de sier det er sesongvare. Tas kun inn til jul. Så nå har jeg kjøpt nugatti – dårlig erstatning?

    3. Hei! Har så lyst å prøve denne kaken, men som nevnt i tidligere kommentar vanskelig å få tak i. Har også vært innom 2 Kiwibutikker uten hell! Kan jeg spørre hvilken Kiwibutikk du har vært? Mvh Ingunn 🙂

    4. Viss ein skal lage denne kaken i den største langpanna form, må ein då x 3 på oppskriften?
      Og nougaten den skal blandes med fløyten og sjokoladen?

    5. Regner med bananene skal Moses godt før eg har dei i røra…..har du dei i samtidig med nøtter og sjokolade?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg