Mormorbrød

Min dyktige snille mormor blir 96 år i desember. Og tenk..hun baker sine egne brød fortsatt og bor hjemme. Jeg syns det er utrolig imponerende så jeg er veldig stolt av min mormor.
Jeg har mange gode bakeminner med henne, ikke minst mormorbrød som jeg kalte det. Når jeg var syk kom hun alltid med mormorbrød og mormorsaft og da ble man liksom litt fortere frisk. Jeg likte også godt å gå på besøk dit i “non/nons tid” (ettermiddag) for da var det påsmurte brødskiver på fat. Sist vi snakket på tlf spurte jeg om kunne ta mål på slumpinga i mormorbrød så oppskriften kan bevares for all ettertid, og det gjorde min kjære mormor med en gang.
Dette er en fantastisk dame som både oppsøker gruppe og blogg selv, er det rart jeg er stolt?
Prøv mormors deilige hverdagsbrød du også 🙂

Mormorbrød
3 stk

1.7 liter hvetemel
1 liter grovt sammalt hvetemel
2 dl grov rug
2 dl lettkokte havregryn
3 ts salt
2 ss olje
1 ss sirup
1.5 pk eller poser gjær
1.2 liter væske (etter hva jeg har så mormor. Jeg brukte 6 dl vann og 6 dl lettmelk)

Ha alt det tørre i en bakebolke.  Varm opp væsken til fingertemperatur.
Ha væsken i bollen. Elt på lav hastighet i maskin eller bruk hendene og kna i 10 minutter.
Dekk til bollen med kjøkkenhåndkle og jeg i 45 minutter. Ha deigen i 3 smurte former. La de etterheve 45 min under klede.

Sett brødene på rist i forvarmet ovn på 180 grader og stek i 45 minutter. Ta brødene ut av formene og avkjøl på rist.
Avkjøl brødene minst 30 min før du skjærer i det.

Jeg MÅTTE jo bare lage til ett fat med brødskiver til nons idag og mimre litt tilbake til barndommen.

Non/nons

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
Non er en eldre benevnelse på et måltid som spises omkring klokka 15.
Non er trolig avledet fra latinsk nona som betyr den niende timen på dagen, og sies å ha vært ved tretiden. Samme ord er i engelsk form noon, og er etter Ivar Aasens oppfatning betegnelse på spisetid midt på ettermiddagen.
I boken Om kostholdet i Norge fra omkring 1500-tallet og op til vår tid (utgitt av Det Norske Videnskaps-Akademi 1942) nevner Fredrik Grøn at non antakelig er det måltidet som i nyere tid har blitt kalt for middag.
Imidlertid er ordet i praktisk bruk på 60- og 70-tallet (ofte i formen nons) både på Nordøyane og Sørøyane på Sunnmøre, i Nordfjord og på Romerike (Gjerdrum) som et måltid i tillegg til middag, men oftest etter denne.
Non var ofte brukt på landsbygda, og spesielt gårdene, i Trøndelag fram til om lag år 2000. Måltidet “non” (uttalt med lang o) ble ofte inntatt før man gikk til kveldsstellet i fjøset – og kunne være mellom 15.00 og 18.00. Som genitivsetning ble det sagt “å eta til nons”.

Scrolle gjerne ned og del innlegget 🙂

Liker du oppskriftene mine og vil gi noe tilbake?
Hvis du ønsker kan du gi et beløp du syns passer ved å vippse til 560208 eller bruke vanlig bankoverføring til konto 1503.51.66332
Det vil være høyt verdsatt 🙂

Hvis du ønsker å motta nye oppskrifter direkte til din epost, følg oss på Blogloving ved å trykke på denne linken:
https://www.bloglovin.com/blogs/mat-fra-bunnen-14744499/?referrer_context=autocomplete_enter

Følg oss gjerne her også Tanjasmat:
https://www.facebook.com/Tanjasmatfrabunnen/

18 kommentarer

Siste innlegg